Jessie Sommarström utvecklar ny rätt tillsammans med Ikea

PUBLICERAD: 23 april 2024
UPPDATERAD: 24 april
Tidigare Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström hoppas att fler ska få upp ögonen för växtbaserat. Foto: Pressbild

Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, har tagit fram en modern version av den klassiska pannbiffen som ska säljas på Ikeas varuhus i Sverige. Pannbiffen, som består av hälften kött och hälften svenskodlade baljväxter, börjar serveras den 14 maj.

Årets Kock och Jessie Sommarström introducerar, tillsammans med Ikea, en pannbiff som är gjord av 50 procent kött och 50 procent färs av hela svenskodlade baljväxter.

De senaste åren har Ikea introducerat flera växtbaserade rätter i sortimentet.

– Vi ser en stor potential i att förändra synen på växtbaserad mat genom att göra en modern version av en klassisk rätt. Jessie Sommarströms passion för mat, hennes djupa gastronomiska kunskaper och hennes stora kreativitet har resulterat i en prisvärd pannbiff som vi hoppas får fler att vilja ta steget och prova en mer växtbaserad rätt – även om man inte vill gå över till helt växtbaserad mat, säger Marcus Carlsson, Country Food Manager på Ikea Sverige.

Jessie Sommarström har länge strävat efter att få fler att få upp ögonen för växtbaserat.

– Forskning visar att vi måste äta betydligt mindre kött och gå över till mer växtbaserad mat både för vår planet och för vår hälsa. Med den här pannbiffen hoppas jag att fler ser fördelarna med en varierad kost. Det är också ett sätt att erbjuda en praktisk och enkel lösning för familjer att minska sin köttkonsumtion. Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön, säger Jessie Sommarström.

Idén till rätten föddes när Jessie Sommarström tillsammans med Årets Kock skapade Årets Rätt 2023.

– Jessie tog fram en rätt med köttfärs som var gjord av 50 procent kött och 50 procent färs på hela svenskodlade baljväxter i tomatsås med pasta. Genom Årets Rätt 2023 ville Jessie och Årets Kock inspirera till att dryga ut våra mest älskade husmansrätter, traditionella och moderna, för att bidra till minskad klimatpåverkan och bidra en bättre hälsa. Att en ny tolkning av Årets Rätt 2023 nu släpps på alla Ikea-varuhus i Sverige är en milstolpe för oss, säger Helene Kugelberg, vd i Årets Kock AB.

Pannbiffen kommer att serveras med potatismos, gräddsås, lingonsylt och pressgurka i alla Ikea-varuhus i Sverige från och med den 14 maj och kostar 65 kronor.

Läs vidare

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Santa Maria lanserar smaksättare med extra sting

Santa Maria lanserar en hetare variant av sin Sweet Chili-sås – Sweet Chili Sås Hot – och uppdaterar receptet på sina äggnudlar.
santa maria

Ostspäckad limited edition från Santa Maria

Santa Maria lanserar Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips – en ny limited edition med en distinkt ostsmak och dippvänlig form.
Unknown

Senaste nytt

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi