Ica lanserar Hushållsfärs av nötkött och ärter

PUBLICERAD: 13 mars 2024
UPPDATERAD: 13 mars
Foto: Pressbild

Icas nya Hushållsfärs består av 30 procent ärtfärs och 70 procent nötfärs, vilket beräknas ge ett klimatavtryck som är cirka 28 procent lägre än för traditionell nötfärs. Ica lanserar även burgare av hushållsfärsen.

Den nya färsen består av 70 procent svensk nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs (ärtprotein från gulärta, vatten och fermenterad lök). Det innebär att klimatavtrycket blir cirka 28 procent lägre än för traditionell nötfärs, beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

Utöver färsen lanseras även burgare gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor.

– Med ICA Hushållsfärs gör vi det enklare för kunderna att äta mer växtbaserat och proteinrikt i vardagen. Genom att kombinera nöt- och ärtfärs har vi skapat en vardagsprodukt med samma textur och användningsområden som traditionell köttfärs, utan att kompromissa med smaken, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på Ica Sverige.

ICA Hushållsfärs lanseras i 500 grams- respektive 800-gramsförpackningar och ICA Burgare på hushållsfärs lanseras i förpackning om 4×113 gram.

– Sett till hela vår värdekedja står maten vi säljer för den största delen av Icas klimatpåverkan. För att minska vår klimatbelastning är det avgörande att vi gör det enkelt för fler konsumenter att välja produkter med lägre klimatavtryck. Här kommer ICA Hushållsfärs att kunna göra skillnad, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på Ica Gruppen.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2