
Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent. Ett år efter lanseringen av varumärket finns det cirka 200 Från Sverige-märkta Matriket-produkter i Lidls sortiment.
Alla produkter som ingår i Matriket är Från Sverige-märkta. Lidl Sverige utvecklar och utökar sortimentet löpande med siktet inställt på över 250 produkter. Det exakta antalet Matriket-produkter i butik varierar beroende på butikens storlek, kampanjvaror eller säsong. Under mars sänker livsmedelskedjan priset på samtliga Matriket-produkter med minst 20 procent.
– Sverige behöver en stark och bred livsmedelsproduktion. Med varumärket Matriket har Lidl gjort det enkelt för kunderna att hitta prisvärd mat och dryck som lever upp till ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, där varan är odlad, född och uppfödd i Sverige, men också förädlad, förpackad och kontrollerad här. Genom Matriket visar Lidl att det finns en stark efterfrågan av svenskproducerade livsmedel även under ekonomiskt tuffa tider, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning.
Enligt en undersökning från YouGov har 33 procent av befolkningen kännedom om Matriket som varumärke.
– När vi lanserade Matriket var ambitionen att göra det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige, säger Jakob Josefsson, Sverigechef för Lidl.
– Matriket bidrar även till att skapa långsiktiga förutsättningar för våra svenska matproducenter och på sikt kan Matriket bidra till att öka den svenska matexporten.