Lidl vill öka efterfrågan på svensk mat

PUBLICERAD: 27 februari 2024
UPPDATERAD: 29 februari
Ett år efter lanseringen av varumärket finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment. Foto: Pressbild

Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent. Ett år efter lanseringen av varumärket finns det cirka 200 Från Sverige-märkta Matriket-produkter i Lidls sortiment.

Alla produkter som ingår i Matriket är Från Sverige-märkta. Lidl Sverige utvecklar och utökar sortimentet löpande med siktet inställt på över 250 produkter. Det exakta antalet Matriket-produkter i butik varierar beroende på butikens storlek, kampanjvaror eller säsong. Under mars sänker livsmedelskedjan priset på samtliga Matriket-produkter med minst 20 procent.

– Sverige behöver en stark och bred livsmedelsproduktion. Med varumärket Matriket har Lidl gjort det enkelt för kunderna att hitta prisvärd mat och dryck som lever upp till ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, där varan är odlad, född och uppfödd i Sverige, men också förädlad, förpackad och kontrollerad här. Genom Matriket visar Lidl att det finns en stark efterfrågan av svenskproducerade livsmedel även under ekonomiskt tuffa tider, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning.

Enligt en undersökning från YouGov har 33 procent av befolkningen kännedom om Matriket som varumärke.

– När vi lanserade Matriket var ambitionen att göra det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige, säger Jakob Josefsson, Sverigechef för Lidl.

– Matriket bidrar även till att skapa långsiktiga förutsättningar för våra svenska matproducenter och på sikt kan Matriket bidra till att öka den svenska matexporten.

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Plant Protein Production AB i Jämjö ska producera svenskt växtbaserat protein av åkerböna.
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 11.56.46
125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Tetra Pak Factory OS är en ny AI-driven plattform för livsmedelsproduktion – en skalbar och modulär lösning som kopplar ihop hela fabriken.
Tetra Pak® Factory OS™
Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion