Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

PUBLICERAD: 22 februari 2024
UPPDATERAD: 23 februari
Gooh är klar marknadsledare inom kategorin kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln med en marknadsandel på cirka 25 procent. Foto: Pressbild

Atria Sweden köper hela aktiekapitalet i den svenska färdigrättsverksamheten Gooh som ingår i Lantmännen Cerealia. Tillverkningen sker i ett storkök i Järna söder om Stockholm.

Lantmännen Cerealia har tecknat ett avtal om att avyttra färdigmatsverksamheten under varumärket Gooh till Atria Sweden. Affären omfattar hela verksamheten samt varumärket Gooh. All personal som idag arbetar i affärsområdet får erbjudande att följa med i överlåtelsen.

Gooh är klar marknadsledare inom kategorin kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln med en marknadsandel på cirka 25 procent.

– Atrias mål är att vara det ledande livsmedelsföretaget i norra Europa. Goohs produktutbud kompletterar Atrias sortiment av färdigrätter och erbjuder nya möjligheter för konsumentinriktad produktutveckling för den svenska marknaden. Gooh är ett välkänt och respekterat varumärke i Sverige. Förvärvet passar perfekt med Atria Groups strategiska mål att expandera inom segmentet färdigmat och det förbättrar Atria Swedens möjligheter till lönsam tillväxt, säger Jarmo Lindholm, vd för Atria Sweden.

Tillverkningen av Goohs färdigrätter startade i början av 2000-talet i samarbete med Operakällaren i Stockholm. Målet var att ta fram högkvalitativa färdigrätter till dagligvaruhandeln.

– Gooh har under alla år drivit utvecklingen i kategorin kylda färdigrätter genom att fokusera på kvalitet och distribution. Vi har beslutat att avyttra verksamheten för att fokusera på vår kärnverksamhet vilket är att skapa värde från spannmålsvärdekedjan. I Atria Sweden ser vi en kompetent och långsiktig ägare med goda möjligheter att utveckla Gooh vidare, säger Thomas Isaksson, vd för Lantmännen Cerealia.

Affären är villkorad av godkännande från berörd myndighet innan den kan genomföras.

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Den nya RecyClass-certifieringen försäkrar spårbarheten i återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

56 miljoner till Cancerfonden från Ica och Apotek Hjärtat

Icas och Apotek Hjärtats insamling till Rosa Bandet gav 56 miljoner till svensk cancerforskning.
Monika Magnusson
56 miljoner till Cancerfonden från Ica och Apotek Hjärtat

Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Löfbergs blev ett av de första kafferosterierna i Europa att köpa in ROC-kaffe – en ny certifiering som går längre än traditionella ekologiska krav.
Kajsa-Lisa Ljudén
Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Tomtens Karamelläpple – Årets julfil från Norrmejerier

Barnen på Hjältarnas hus i Umeå har röstat fram Tomtens Karamelläpple som årets julfil från Normejerier.
0157	Norrmejerier	Julfil Karamellapple	1 liter	7310861001577
Tomtens Karamelläpple – Årets julfil från Norrmejerier

Läs vidare

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Den nya RecyClass-certifieringen försäkrar spårbarheten i återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

56 miljoner till Cancerfonden från Ica och Apotek Hjärtat

Icas och Apotek Hjärtats insamling till Rosa Bandet gav 56 miljoner till svensk cancerforskning.
Monika Magnusson
56 miljoner till Cancerfonden från Ica och Apotek Hjärtat

Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Löfbergs blev ett av de första kafferosterierna i Europa att köpa in ROC-kaffe – en ny certifiering som går längre än traditionella ekologiska krav.
Kajsa-Lisa Ljudén
Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Menigo har utsett Amelie De Geer till ny vd. Hon tillträder i slutet av november och kommer senast från rollen som vd på Bama Nordic.
Amelie de Geer - ny VD på Menigo
Amelie De Geer blir ny vd på Menigo