Felix lanserar hybridköttbulle med ärta och nötfärs

PUBLICERAD: 21 februari 2024
UPPDATERAD: 21 februari
Felix nya hybridköttbulle består till hälften av ärtprotein och till häften av nötkött. Foto: Pressbild

I Fellix nya hybridköttbulle har hälften av nötköttet ersatts med ärtprotein. Det uppges minska klimatavtrycket med nästan hälften, jämfört med en traditionell köttbulle.

Felix hybridköttbulle med nötkött och ärta uppges vara nästintill identisk med en traditionell köttbulle i smak och textur, men ger upphov till 49  procent lägre klimatutsläpp.

– Vi ser en tydlig trend som växer fram i form av ”plant forward” istället för plant based. Plant forward innebär att kött kan fortsatt finnas med, men basen är framförallt grönsaker och baljväxter, vilket är bra för både klimatet och för hälsan. Våra hybridprodukter svarar väldigt bra på den nya trenden och är en väg till mer grönt och växtbaserat för fler barn och vuxna, säger Kristina Fransson, direktör för Orkla FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.

– Målet var att utveckla en köttbulle med samma goda smak, textur och näringsvärden som en traditionell köttbulle. Vi har fört samman vår expertis inom både vegetariska produkter och färsprodukter för att skapa något helt unikt – en hybrid mellan vegobulle och köttbulle. Valet av ärtprotein som substitut för en del av köttet var naturligt, då det inte bara minskar klimatavtrycket utan också odlas i Sverige.

Felix hybridköttbulle med nötkött och ärta är utvecklad av Orkla Foods Sveriges innovationsavdelning och tillagas på bolagets livsmedelsanläggning i Eslöv. Den lanseras i mars, till en början enbart mot restaurang- och storhushållsmarknaden.

– Bara två procent av världens proteinmarknad är växtbaserad och vi behöver ändra våra matvanor både för klimatet och för hälsans skull. Det här skapar stora möjligheter för oss i livsmedelsindustrin, men är samtidigt utmanande och kräver innovationskraft. Nyckeln är att minska på köttet och lägga till högkvalitativa, näringstäta, växtbaserade livsmedel, men ändå ha kvar alla smaker och den textur vi är vana vid, säger Kristina Fransson.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland