Felix lanserar hybridköttbulle med ärta och nötfärs

PUBLICERAD: 21 februari 2024
UPPDATERAD: 21 februari
Felix nya hybridköttbulle består till hälften av ärtprotein och till häften av nötkött. Foto: Pressbild

I Fellix nya hybridköttbulle har hälften av nötköttet ersatts med ärtprotein. Det uppges minska klimatavtrycket med nästan hälften, jämfört med en traditionell köttbulle.

Felix hybridköttbulle med nötkött och ärta uppges vara nästintill identisk med en traditionell köttbulle i smak och textur, men ger upphov till 49  procent lägre klimatutsläpp.

– Vi ser en tydlig trend som växer fram i form av ”plant forward” istället för plant based. Plant forward innebär att kött kan fortsatt finnas med, men basen är framförallt grönsaker och baljväxter, vilket är bra för både klimatet och för hälsan. Våra hybridprodukter svarar väldigt bra på den nya trenden och är en väg till mer grönt och växtbaserat för fler barn och vuxna, säger Kristina Fransson, direktör för Orkla FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.

– Målet var att utveckla en köttbulle med samma goda smak, textur och näringsvärden som en traditionell köttbulle. Vi har fört samman vår expertis inom både vegetariska produkter och färsprodukter för att skapa något helt unikt – en hybrid mellan vegobulle och köttbulle. Valet av ärtprotein som substitut för en del av köttet var naturligt, då det inte bara minskar klimatavtrycket utan också odlas i Sverige.

Felix hybridköttbulle med nötkött och ärta är utvecklad av Orkla Foods Sveriges innovationsavdelning och tillagas på bolagets livsmedelsanläggning i Eslöv. Den lanseras i mars, till en början enbart mot restaurang- och storhushållsmarknaden.

– Bara två procent av världens proteinmarknad är växtbaserad och vi behöver ändra våra matvanor både för klimatet och för hälsans skull. Det här skapar stora möjligheter för oss i livsmedelsindustrin, men är samtidigt utmanande och kräver innovationskraft. Nyckeln är att minska på köttet och lägga till högkvalitativa, näringstäta, växtbaserade livsmedel, men ändå ha kvar alla smaker och den textur vi är vana vid, säger Kristina Fransson.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2