Marabous chokladkakor får uppdaterad förpackning och ny form

PUBLICERAD: 9 februari 2024
UPPDATERAD: 9 februari
Den sista chokladrutan har ett hjärta ingraverat istället för ett M. Foto: Pressbild

Efter två års designarbete får Marabous chokladkakor en ny förpackning med ett nytt, modernare utseende – men med den välkända gula färgen och den röda logotypen.

Marabouförpackningen får en färgglad och lekfull design som ska lyfta fram chokladen, bland annat genom det större M:et som får ett unikt utseende för varje smak. Dessutom får förpackningen större text, en tydligare Cocoa Life-märkning och Made in Sweden-symbol.

Chokladkakan får även en något uppdaterad form. Den har samma vikt och lika mycket choklad som tidigare, men varje ruta blir tjockare samtidigt som chokladkakan blir kortare.

– Sedan Marabou grundades 1916 har otaliga chokladkakor avnjutits och delats tillsammans med nära och kära. Alla har sin Maraboufavorit, och just den unika smaken hos varje individuell chokladkaka är någonting som vi vill lyfta fram och förstärka ytterligare. Efter arbetet med den nya designen av Marabou, som har pågått i nästan två år, är vi stolta över att äntligen få presentera det nya smak- och lekfulla utseendet. Vi vill genom den nya chokladkakan fortsätta bidra till att skapa fler goda och delade chokladminnen, säger Helena Arver, Senior Brand Manager på Marabou.

Nytt för i år är även att kakans sista ruta har ett graverat hjärta i stället för det klassiska M:et och ett budskap på insidan av förpackningen.

– Vår älskade mjölkchoklad är en av våra äldsta produkter och den som flest svenskar associerar med Marabou. Genom att lägga till ett hjärta på den sista rutan, vill vi ge en av Marabous mest ikoniska produkter lite mer kärlek, säger Helena Arver.

Uppdateringen av förpackningen och formen sker i samband med att Marabou-fabriken i Upplands Väsby, som invigdes 1976, får en ny produktionslinje som är ett resultat av en investering om 200 miljoner SEK från Mondelēz International. Produktionslinjen beräknas tillverka 28-29 000 chokladkakor per timme vilket ökar befintlig kapacitet med minst en tredjedel.

Läs vidare

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210