Marabous chokladkakor får uppdaterad förpackning och ny form

PUBLICERAD: 9 februari 2024
UPPDATERAD: 9 februari
Den sista chokladrutan har ett hjärta ingraverat istället för ett M. Foto: Pressbild

Efter två års designarbete får Marabous chokladkakor en ny förpackning med ett nytt, modernare utseende – men med den välkända gula färgen och den röda logotypen.

Marabouförpackningen får en färgglad och lekfull design som ska lyfta fram chokladen, bland annat genom det större M:et som får ett unikt utseende för varje smak. Dessutom får förpackningen större text, en tydligare Cocoa Life-märkning och Made in Sweden-symbol.

Chokladkakan får även en något uppdaterad form. Den har samma vikt och lika mycket choklad som tidigare, men varje ruta blir tjockare samtidigt som chokladkakan blir kortare.

– Sedan Marabou grundades 1916 har otaliga chokladkakor avnjutits och delats tillsammans med nära och kära. Alla har sin Maraboufavorit, och just den unika smaken hos varje individuell chokladkaka är någonting som vi vill lyfta fram och förstärka ytterligare. Efter arbetet med den nya designen av Marabou, som har pågått i nästan två år, är vi stolta över att äntligen få presentera det nya smak- och lekfulla utseendet. Vi vill genom den nya chokladkakan fortsätta bidra till att skapa fler goda och delade chokladminnen, säger Helena Arver, Senior Brand Manager på Marabou.

Nytt för i år är även att kakans sista ruta har ett graverat hjärta i stället för det klassiska M:et och ett budskap på insidan av förpackningen.

– Vår älskade mjölkchoklad är en av våra äldsta produkter och den som flest svenskar associerar med Marabou. Genom att lägga till ett hjärta på den sista rutan, vill vi ge en av Marabous mest ikoniska produkter lite mer kärlek, säger Helena Arver.

Uppdateringen av förpackningen och formen sker i samband med att Marabou-fabriken i Upplands Väsby, som invigdes 1976, får en ny produktionslinje som är ett resultat av en investering om 200 miljoner SEK från Mondelēz International. Produktionslinjen beräknas tillverka 28-29 000 chokladkakor per timme vilket ökar befintlig kapacitet med minst en tredjedel.

Läs vidare

Apetit lanserar nyttigare snacks

Apetit utökar sitt sortiment av frysta grönsakssnacks med Buffalo Blomkålsvingar.
Apetit_Buffalo_Cauliflower_Wings

For Real! Foods uppdaterar receptet och får ny delägare

For Real! Foods tar in Food Pharmacy som delägare och uppdaterar receptet på sin vitkålsbaserade pizzabotten.
af7443297a7ec8bb_org

Nespresso lanserar komposterbara kapslar

Efter tre års forskning och utveckling har Nespresso skapat en pappersbaserad, hemkomposterbar kapsel.
P_4585_COFFEE_BAGS_ESPRESSO_COFFEE_V2

Skogaholm Sommarruta på tillfälligt besök

Fazer lanserar Skogaholm Sommarruta i portionsbitar med extra kryddning av fänkål, korianderfrön och anis.
Skogaholmsommarruta

Senaste nytt

Lantmännen först med storskalig fossilfri livsmedelsproduktion

Lantmännen blir först i världen att i år genomföra en fossilfri produktion av livsmedel i stor skala.
Drönarbild över öppna landskap

Han går från Oatly till The Green Dairy

Johan Girdo, operativ chef för Oatly i Europa, Mellanöstern och Afrika, har utsetts till ny vd i The Green Dairy.
Johan_Girdo_0001

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt