Felix vill förändra bilden av fryst färdigmat

PUBLICERAD: 9 januari 2024
UPPDATERAD: 11 januari
Felix Bowls lanseras i fem olika smaker. Foto: Pressbild

Felix lanserar ett nytt sortiment av frysta enportionsrätter i Bowls med minst 50 procent grönsaker och inspiration från hela världen.

Enligt en ny konsumentundersökning från Felix efterfrågar var fjärde svensk ett hälsosammare och mer varierat utbud i frysdisken.

– Vi har sen länge sett att det saknas någonting i frysdisken. Idag är det väldigt likriktat och utformat efter en äldre, traditionell ofta manlig målgrupp. Vi vill förnya synen på fryst färdigmat och göra så att personer som inte äter den här typen av mat idag ska få upp ögonen för kategorin. Våra Bowls är hälsosamma rätter som känns fräscha och som inte liknar någonting annat i frysdisken idag, säger Marcus Nilsson Schön, gastronomisk utvecklare på Felix.

Felix Bowls finns i de fem smakerna Spicy Korean Rice Bowl, Indian Masala Bowl, Mexican Burrito Bowl, Moroccan Grilled Cheese Bowl och Creamy Halloumi Hotpot. Rätterna innehåller minst 50 procent grönsaker och är tänkta att ätas med sked.

– Vi åkte ut i världen för att inspireras av världens alla kök. När vi kom hem försökte vi hitta ett sätt att göra vår egen, svenska tolkning. Alla rätter är lagade hos oss i skånska Eslöv på vårt sätt, säger Marcus Nilsson Schön.

Den svenska twisten märks bland annat genom att vissa av rätterna inkluderat ingredienser som svenskt havreris, svensk tofu och pannoumi samt även fruktkött från svensk juiceproduktion som annars hade blivit matsvinn. Under utvecklingen av recepten har man testat vilka grönsaker som passar bäst att frysa och tina upp i mikro.

Undersökningen genomfördes av United Minds den 22 juni till 2 juli 2023. Totalt svarade 1 006 personer mellan 18 och 80 år.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org