Coop Sverige omorganiserar – 100 tjänster ska bort

PUBLICERAD: 28 november 2023
UPPDATERAD: 21 mars
Marie Nygren är vd på Coop Sverige. Foto: Pressbild

Coop Sverige AB gör en omställning av organisationen. Förändringen innebär en neddragning på cirka 100 tjänster vid kontoret i Solna, vilket tillsammans med andra åtgärder ska ge en kostnadsminskning om drygt 300 miljoner kronor.

Coop Sverige AB uppger i ett pressmeddelande att omorganisationen genomförs för att öka konkurrenskraften och kunna ge bättre priser och erbjudanden till medlemmarna.

– Coops uppdrag är att skapa ekonomisk nytta för våra drygt 3,9 miljoner medlemmar. De senaste årens kraftiga kostnadsökningar för bland annat inköp av varor, energi, transporter och höjda hyror gör att vi måste anpassa organisationen för att ge förutsättningar för ett lönsamt Coop i Sverige. Ett starkt Coop kan ta matchen med konkurrenterna och skapa både medlemsnytta och bidra till ökad hållbarhet, säger Marie Nygren, vd på Coop Sverige.

Det finns cirka 820 Coop-butiker som ägs av landets 27 konsumentföreningarna med tillsammans drygt 3,9 miljoner medlemmar. Coop Sverige AB ansvarar för gemensamma funktioner som kedja, marknad, sortiment, inköp, logistik och IT.

– Det är beklagligt att kompetenta medarbetare måste lämna företaget, vi kommer att göra vad vi kan för att hjälpa dem vidare i sina yrkesliv. Vi skapar nu en kundorienterad, processorienterad, plattare och mer snabbfotad organisation för att infria vårt löfte till medlemmarna, säger Marie Nygren.

Den nya organisationen börjar gälla från 1 januari 2024.

Under hösten startar också Coop driften av den nya, helautomatiserade varuterminalen i Eskilstuna, vilket är den största investeringen för Coop i Sverige i modern tid.

– Det är en framtidssatsning som under många decennier ska leverera en kostnadseffektiv och driftsäker logistik och varuhantering för hela Coop i Sverige. Varuterminalen är en av förutsättningarna för att klara konkurrensen och samtidigt bidra till ökad hållbarhet, säger Marie Nygren.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Stacky's ägare köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2