![](https://livsmedelsnyheter.se/wp-content/uploads/sites/7/2023/11/TGC-gruppbild-NY.jpg)
The Grape Collective kallar sig en grupp vinkunniga individer hos vinimportören Spring Wine & Spirits. Deras tanke är att skapa viner och berätta om dem på ett sätt som alla kan ta till sig, oavsett kunskapsnivå. Mottot är: ”Inga näsor i luften, bara i glasen.”
The Grape Collectives ambition är att ta fram viner i samarbete med vinmakare som har samma inställning till vin som de själva har. Filosofin är att vin ska vara gott, enkelt och ärligt, fritt från både floskler och snobberi. Köparen ska alltid veta vad som finns i glaset, vem som har gjort vinet och hur det har tillverkats.
Varje vin är ett unikt projekt, där innehåll och etikett speglar idéer och preferenser från gänget som har deltagit i produktutvecklingen. Vinerna kan ha vilket ursprung som helst – men de ska vara noggrant utvalda och hålla högre kvalitet än vad priset antyder.
I The Grape Collectives sortiment ingår just nu tre produkter med helt olika ursprung:
Riesling Returns, ett torrt ekologiskt rieslingvin från Rheingau i Tyskland
Cava Brut Nature by The Grape Collective, en supertorr ekologisk, vegansk cava av chardonnay-druvor
X Marks the Spot, ett pinot noir-vin i PET-flaska från Victoria-regionen i Australien