De vill skapa viner utan snobberi

PUBLICERAD: 15 november 2023
UPPDATERAD: 16 november
Riesling Returns, Cava Brut Nature by The Grape Collective och X Marks the Spot är tre nya viner från The Grape Collective. Foto: Pressbild

The Grape Collective kallar sig en grupp vinkunniga individer hos vinimportören Spring Wine & Spirits. Deras tanke är att skapa viner och berätta om dem på ett sätt som alla kan ta till sig, oavsett kunskapsnivå. Mottot är: ”Inga näsor i luften, bara i glasen.”

The Grape Collectives ambition är att ta fram viner i samarbete med vinmakare som har samma inställning till vin som de själva har. Filosofin är att vin ska vara gott, enkelt och ärligt, fritt från både floskler och snobberi. Köparen ska alltid veta vad som finns i glaset, vem som har gjort vinet och hur det har tillverkats.

Varje vin är ett unikt projekt, där innehåll och etikett speglar idéer och preferenser från gänget som har deltagit i produktutvecklingen. Vinerna kan ha vilket ursprung som helst – men de ska vara noggrant utvalda och hålla högre kvalitet än vad priset antyder.

I The Grape Collectives sortiment ingår just nu tre produkter med helt olika ursprung:
Riesling Returns, ett torrt ekologiskt rieslingvin från Rheingau i Tyskland
Cava Brut Nature by The Grape Collective, en supertorr ekologisk, vegansk cava av chardonnay-druvor
X Marks the Spot, ett pinot noir-vin i PET-flaska från Victoria-regionen i Australien

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Carlsberg Sverige lanserar elektrisk öl

Carlsberg Sverige lyfter fram den utökade satsningen på elektrifierade transporter med lanseringen av en "elektrisk" öl.
03_PhoneCan_16x9_LinkedIn

Eckes-Granini lanserar ny funktionell dryck

Eckes-Granini breddar sin produktportfölj genom att lansera den funktionella drycken Brämhults Vitamin Water.
Skärmavbild 2025-04-02 kl. 08.31.49

Surkål möter havet – ny produkt med svensk tång

Surkål med sockertång är resultatet av ett samarbete mellan Tistelvind och Hakefjordens Havskultur.
1741812747129