Ica vill se svenskodlat kött i proteinhyllan

PUBLICERAD: 20 oktober 2023
UPPDATERAD: 20 oktober
Maria Gustavsson är vikarierande chef för innovation och konceptutveckling på Ica Sverige. Foto: Pressbild

Ica Sverige och Re:meat inleder ett samarbete för att utforska marknadspotentialen för odlat kött i Sverige. I ett första steg handlar det om att ta reda på hur konsumenterna ser på odlat kött, därefter ska en pilot genomföras i experimentmiljö.

Tillsammans ska Ica och Re:meat definiera vilka förutsättningar som måste stämma för att skapa en efterfrågan som gör skillnad ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är redan tydligt att smak, pris och näringsvärdet kommer att vara kritiska faktorer, men konsumenternas inställning är minst lika viktig.

– Inom arbetet med ICA Växa utforskar vi lösningar inom matproduktionen som kan minska klimatavtrycket från maten. Vi ser att odlat kött kan vara ett viktigt komplement i proteinhyllan, som har potential att göra stor skillnad för klimat och miljö – kanske till och med hälsan. Kundernas mottaglighet kommer vara avgörande och vi ser fram emot att utforska detta vidare med Re:meat, säger Maria Gustavsson, vikarierande chef för innovation och konceptutveckling på Ica Sverige.

Ica och Re:meat kommer även att genomföra en pilot för att utforska odlat kött i experimentmiljö i väntan på kommersiellt godkännande från EU. Processen bygger på en teknik där djurceller matas med näring och energi i en bioreaktor. Var tredje vecka ”skördas” en köttfärsliknande substans men i framtiden ska även hela köttdetaljer kunna produceras.

– Vår vision är att alla människor ska kunna njuta av gott, näringsriktigt och hållbart kött. För Re:meat är samarbeten över värdekedjan viktigt för att lyckas förändra både industrin och vad konsumenten väljer att laga och lägga på sin tallrik. Ica är en innovativ aktör med djup marknadsinsikt inom livsmedel och handel, som vill stötta utvecklingen och ligga i framkant av konsumenttrender för att skapa framtidens mat– en ovärderlig partner för Re:meats relevans, säger Jacob Schaldemose Peterson, vd på Re:meat.

Re:meat har som ambition att bygga upp en storskalig lokal produktion av odlat kött för att minska CO2-avtrycken samt stärka Sveriges beredskap och lokala livsmedelsförsörjning. Bolaget jobbar för att Sverige ska kunna lägga sig i framkant för denna teknik genom att koppla samman aktörer i värdekedjan.

Läs vidare

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Livs: Svensk matproduktions framtid hotas

Livsmedelsarbetareförbundet, Livs, ser kompetensbristen inom livsmedelsindustrin som ett hot mot framtidens matproduktion.
910917c1caf50711_org

Algföretaget Xoma startar nya samarbeten

Algproducenten Xoma AB startar samarbeten med Labs Nutrition Sweden och Dutch Seaweed Group. Samtidigt noteras Xoma på börsen.
983f65487ecc62ad_org

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown