Ica vill se svenskodlat kött i proteinhyllan

PUBLICERAD: 20 oktober 2023
UPPDATERAD: 20 oktober
Maria Gustavsson är vikarierande chef för innovation och konceptutveckling på Ica Sverige. Foto: Pressbild

Ica Sverige och Re:meat inleder ett samarbete för att utforska marknadspotentialen för odlat kött i Sverige. I ett första steg handlar det om att ta reda på hur konsumenterna ser på odlat kött, därefter ska en pilot genomföras i experimentmiljö.

Tillsammans ska Ica och Re:meat definiera vilka förutsättningar som måste stämma för att skapa en efterfrågan som gör skillnad ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är redan tydligt att smak, pris och näringsvärdet kommer att vara kritiska faktorer, men konsumenternas inställning är minst lika viktig.

– Inom arbetet med ICA Växa utforskar vi lösningar inom matproduktionen som kan minska klimatavtrycket från maten. Vi ser att odlat kött kan vara ett viktigt komplement i proteinhyllan, som har potential att göra stor skillnad för klimat och miljö – kanske till och med hälsan. Kundernas mottaglighet kommer vara avgörande och vi ser fram emot att utforska detta vidare med Re:meat, säger Maria Gustavsson, vikarierande chef för innovation och konceptutveckling på Ica Sverige.

Ica och Re:meat kommer även att genomföra en pilot för att utforska odlat kött i experimentmiljö i väntan på kommersiellt godkännande från EU. Processen bygger på en teknik där djurceller matas med näring och energi i en bioreaktor. Var tredje vecka ”skördas” en köttfärsliknande substans men i framtiden ska även hela köttdetaljer kunna produceras.

– Vår vision är att alla människor ska kunna njuta av gott, näringsriktigt och hållbart kött. För Re:meat är samarbeten över värdekedjan viktigt för att lyckas förändra både industrin och vad konsumenten väljer att laga och lägga på sin tallrik. Ica är en innovativ aktör med djup marknadsinsikt inom livsmedel och handel, som vill stötta utvecklingen och ligga i framkant av konsumenttrender för att skapa framtidens mat– en ovärderlig partner för Re:meats relevans, säger Jacob Schaldemose Peterson, vd på Re:meat.

Re:meat har som ambition att bygga upp en storskalig lokal produktion av odlat kött för att minska CO2-avtrycken samt stärka Sveriges beredskap och lokala livsmedelsförsörjning. Bolaget jobbar för att Sverige ska kunna lägga sig i framkant för denna teknik genom att koppla samman aktörer i värdekedjan.

Läs vidare

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Coops medlemmar: Priset inte avgörande för kött

Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas kött, enligt Coops medlemmar.
kött

Alkoholfri öl slår nytt rekord

2024 blev ett rekordår för alkoholfri öl i Sverige – och Carlsberg Sverige stod för nära 80 procent av ökningen.
Unknown

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894