Niklas Ekstedt vill få fler att tänka ”grönsaker först”

PUBLICERAD: 9 oktober 2023
UPPDATERAD: 12 oktober
Foto: Pressbild

Stjärnkocken Niklas Ekstedt vill få svenskarna att äta mer grönsaker med konceptet ”Eat more greens, en ny serie med marinader och smaksatta mjölmixer.

Niklas Ekstedt är medgrundare till Farmers & Chefs som lanserar den nya produktserien ”Eat More Greens” med tillhörande recept. Konceptet omfattar marinader i tre olika smaker samt två smaksatta mjölmixer som ska kombineras med grönsaker.

Veggie Trays är marinader i smakerna Greek Tray, Taco Tray samt Middle East Tray. Marinaderna är tillverkade av rapsolja, tomatpuré, vinäger, vitlök samt örter och innehåller inga tillsatser eller konserveringsmedel. De kombineras med grönsaker som tillagas i ugnen i cirka 30 minuter.

The Wings är smaksatt mjölmix för hemmagjorda krispiga, blomkålsvingar. The Fritters är mjölmix för krispiga grönsaksplättar med smak av gröna örter. Båda mjölmixerna är glutenfria och växtbaserade, utan tillsatser och konserveringsmedel.

– Många äter grönsaker vid sidan av, men de gör sig minst lika bra som hjälten på tallriken – bra för hälsan, klimatet och plånboken. Jag vill visa hur enkelt det är att äta mer grönt. Det här konceptet öppnar upp för ett nytt sätt att tänka kring grönsaker. Det tror jag kommer att gynna hela kedjan från bonde till konsument. Vi vill såklart att de här produkterna blir en succé, men det handlar också om att gynna kategorin och driva på grönsaksförsäljningen i stort, säger Niklas Ekstedt.

Farmers & Chefs lanserade sina första produkter i februari 2022 och har idag nio artiklar i sitt sortiment. Tillsammans med medgrundaren Niklas Ekstedt vill Farmers & Chefs inspirera människor att äta mer grönt.

Senaste nytt

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Mondelēz Sveriges chokladprodukter krymper

Mondelēz Sverige minskar vikten på ett antal produkter för varumärkena Marabou, Daim, Aladdin och Paradis.
25_6555_Marabou_Mjolkchoklad_160g_bar

Rekorddåliga matvanor i Gen Z

Unga svenskar har alarmerande osunda matvanor, enligt en ny undersökning från Picadeli.
Picadeli 1

Läs vidare

Årets sommarglassbåt: En svalkande sommarbris

SIA Glass lanserar Årets Sommarglassbåt och en helt ny Glassbåtskollektion för en dag på stranden.
Pressmeddelande.sommarkampanj

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Carlsberg Sverige lanserar elektrisk öl

Carlsberg Sverige lyfter fram den utökade satsningen på elektrifierade transporter med lanseringen av en "elektrisk" öl.
03_PhoneCan_16x9_LinkedIn