Nudging-projekt på Ica ska få fler att välja ekologiskt

PUBLICERAD: 28 september 2023
UPPDATERAD: 28 september
Maria Gustavsson är innovation manager på Ica. Foto: Ica

Under oktober månad kommer utvalda Ica-butiker att jobba med så kallad nudging för att vägleda kunderna att välja ekologiskt. Projektet genomförs av Organic Sweden tillsammans med en grupp Ica-handlare runt om i landet.

Nudging Organic är ett treårigt projekt (2022-2024) som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Målet med årets satsning är att peppa och inspirera kunder och visa på vikten av att de väljer ekologiskt. Kunderna ska lyftas som ”eko-hjältar” och ett tack kommer att riktas till de kunder som väljer en ekologisk vara. Experimentet går ut på att se i vilken utsträckning som uppmuntran kan få fler att välja eko.

Under projektets första år testades flera experiment i butik som gav försäljningsökningar på 165 procent, bland annat genom ny exponering och kommunikation om biologisk mångfald.

– Ica arbetar på flera sätt för att stärka framtidens hållbara matproduktion och det ekologiska sortimentet är väldigt viktigt, men minskar. Samtidigt vet vi att många kunder vill värna mervärden som ekologiskt ger, som till exempel ökad biologisk mångfald, därför känns det viktigt och spännande att testa detta nya nudging-grepp, berättar Maria Gustavsson, innovation manager på Ica.

Projektet är ett samarbete mellan flera livsmedelsföretag, nudgingbyrån Beteendelabbet, reklambyrån Garbergs och Organic Sweden.

– Det ska bli intressant att se om vi lyckas ”nudga” konsumenter i rätt riktning. Oavsett resultat så kommer att vi få ny värdefull kunskap om hur branschen bättre kan lyfta ekologiska alternativ i butik, säger Anton Järild på Organic Sweden.

Samtidigt som pilotprojektet med nudging pågår kommer 120 Ica-butiker att skyltas upp med kampanjmaterial som lyfter fördelar med att välja ekologiskt. I flera butiker kommer butiksdemonstrationer att arrangeras där kunderna får smaka på ekologisk mat.

Nudging Organic stöttas av Swedish Temptations (Bärta), Saltå Kvarn, HKScan, Dava Foods (Lantägg), Arla Food samt sedan januari 2023 även av Ica Sverige.

Läs vidare

Restauranger ska kunna informera om köttets ursprung

Den 1 mars 2025 blir det obligatoriskt för restauranger och andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för det kött som serveras.
ursprung

Gordon Circular ska utvecklas för offentlig sektor

Gordon har tillsammans med projektpartners beviljats 2 miljoner från Vinnova för att utveckla en cirkulär förpackningslösning för hemleveranser av livsmedel inom offentlig sektor.
gordon

DUG Foodtech får patent för sitt veganska köttalternativ

Svenska patent- och registreringsverket avser att godkänna DUG Foodtech AB:s patentansökan "Meat analogue".
tornberg

Skånemejerier signerar Klimatkontrakt Malmö

Skånemejerier har skrivit ett klimatkontrakt med Malmö stad som ska driva på den gröna omställningen och bidra till ett klimatneutralt Malmö år 2030.
DSC06052

Senaste nytt

Restauranger ska kunna informera om köttets ursprung

Den 1 mars 2025 blir det obligatoriskt för restauranger och andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för det kött som serveras.
ursprung

Gordon Circular ska utvecklas för offentlig sektor

Gordon har tillsammans med projektpartners beviljats 2 miljoner från Vinnova för att utveckla en cirkulär förpackningslösning för hemleveranser av livsmedel inom offentlig sektor.
gordon

DUG Foodtech får patent för sitt veganska köttalternativ

Svenska patent- och registreringsverket avser att godkänna DUG Foodtech AB:s patentansökan "Meat analogue".
tornberg

Skånemejerier signerar Klimatkontrakt Malmö

Skånemejerier har skrivit ett klimatkontrakt med Malmö stad som ska driva på den gröna omställningen och bidra till ett klimatneutralt Malmö år 2030.
DSC06052