Nudging-projekt på Ica ska få fler att välja ekologiskt

PUBLICERAD: 28 september 2023
UPPDATERAD: 28 september
Maria Gustavsson är innovation manager på Ica. Foto: Ica

Under oktober månad kommer utvalda Ica-butiker att jobba med så kallad nudging för att vägleda kunderna att välja ekologiskt. Projektet genomförs av Organic Sweden tillsammans med en grupp Ica-handlare runt om i landet.

Nudging Organic är ett treårigt projekt (2022-2024) som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Målet med årets satsning är att peppa och inspirera kunder och visa på vikten av att de väljer ekologiskt. Kunderna ska lyftas som ”eko-hjältar” och ett tack kommer att riktas till de kunder som väljer en ekologisk vara. Experimentet går ut på att se i vilken utsträckning som uppmuntran kan få fler att välja eko.

Under projektets första år testades flera experiment i butik som gav försäljningsökningar på 165 procent, bland annat genom ny exponering och kommunikation om biologisk mångfald.

– Ica arbetar på flera sätt för att stärka framtidens hållbara matproduktion och det ekologiska sortimentet är väldigt viktigt, men minskar. Samtidigt vet vi att många kunder vill värna mervärden som ekologiskt ger, som till exempel ökad biologisk mångfald, därför känns det viktigt och spännande att testa detta nya nudging-grepp, berättar Maria Gustavsson, innovation manager på Ica.

Projektet är ett samarbete mellan flera livsmedelsföretag, nudgingbyrån Beteendelabbet, reklambyrån Garbergs och Organic Sweden.

– Det ska bli intressant att se om vi lyckas ”nudga” konsumenter i rätt riktning. Oavsett resultat så kommer att vi få ny värdefull kunskap om hur branschen bättre kan lyfta ekologiska alternativ i butik, säger Anton Järild på Organic Sweden.

Samtidigt som pilotprojektet med nudging pågår kommer 120 Ica-butiker att skyltas upp med kampanjmaterial som lyfter fördelar med att välja ekologiskt. I flera butiker kommer butiksdemonstrationer att arrangeras där kunderna får smaka på ekologisk mat.

Nudging Organic stöttas av Swedish Temptations (Bärta), Saltå Kvarn, HKScan, Dava Foods (Lantägg), Arla Food samt sedan januari 2023 även av Ica Sverige.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Ovanligt att gränsvärdena för bekämpningsmedel överskrids

Livsmedelsverkets kontroll av bekämpningsmedelsrester i mat visar att få prover innehåller halter över gränsvärdet.
Kristina Granelli_2