Ahlgrens bilar firar 70 år med ny kostym

PUBLICERAD: 29 augusti 2023
UPPDATERAD: 29 augusti
Foto: Pressbild

Ahlgrens bilar fyller 70 år och får en ny, mer lekfull förpackningsdesign efter 15 år. Samtidigt byts plasten i förpackningen ut mot PlantPack, ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 procent växtbaserad plast.

Ahlgrens bilars nya design inkluderar vackra landskapsmotiv inspirerade av svenska landsvägar. Varje smak har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil. Typsnittet och logotypen har moderniserats med mjukare former för att skapa en lekfull, positiv och inbjudande känsla. Det har dessutom tillkommit en fönsterform som efterliknar Ahlgrens bilars bilform. Därigenom kan konsumenterna se innehållet i påsen

– Bakgrunden till designförändringen grundar sig i att vi tagit fram en ny positionering för Ahlgrens bilar med syftet att ta tillbaka vårt arv av att inspirera konsumenter till lekfullhet och glädje. I samband med arbetet insåg vi betydelsen av att även återspegla det i vår förpackningsdesign, berättar Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta.

I samband med designförändringen går Ahlgrens bilar över till PlantPack, ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 procent växtbaserad plast.

– Cloetta har ambitiösa klimatmål som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet. Genom att använda förpackningsmaterial med viss del växtbaserad plast närmar vi oss vårt övergripande klimatmål om att minska vårt klimatavtryck med 46 procent före 2030, säger Marielle Carlsson, Sustainability Affairs på Cloetta.

De nya förpackningarna ersätter successivt de tidigare från och med augusti månad.

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Jägermeister lanserar ny smak

Den klassiska örtlikören Jägermeister förstärker sortimentet med Jägermeister Orange, som har en fruktig twist av citrus.
JM_INT_ORANGE_25_JM_Orange_Flasche_ambient_front_Shot_1l_V2
Jägermeister lanserar ny smak

Hammars Bryggeri lanserar svensk cola-utmanare

Hammars Bryggeri vill erbjuda ett alternativ till de stora internationella varumärkena med Svensk Cola.
hammars
Hammars Bryggeri lanserar svensk cola-utmanare