Ahlgrens bilar fyller 70 år och får en ny, mer lekfull förpackningsdesign efter 15 år. Samtidigt byts plasten i förpackningen ut mot PlantPack, ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 procent växtbaserad plast.
Ahlgrens bilars nya design inkluderar vackra landskapsmotiv inspirerade av svenska landsvägar. Varje smak har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil. Typsnittet och logotypen har moderniserats med mjukare former för att skapa en lekfull, positiv och inbjudande känsla. Det har dessutom tillkommit en fönsterform som efterliknar Ahlgrens bilars bilform. Därigenom kan konsumenterna se innehållet i påsen
– Bakgrunden till designförändringen grundar sig i att vi tagit fram en ny positionering för Ahlgrens bilar med syftet att ta tillbaka vårt arv av att inspirera konsumenter till lekfullhet och glädje. I samband med arbetet insåg vi betydelsen av att även återspegla det i vår förpackningsdesign, berättar Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta.
I samband med designförändringen går Ahlgrens bilar över till PlantPack, ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 procent växtbaserad plast.
– Cloetta har ambitiösa klimatmål som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet. Genom att använda förpackningsmaterial med viss del växtbaserad plast närmar vi oss vårt övergripande klimatmål om att minska vårt klimatavtryck med 46 procent före 2030, säger Marielle Carlsson, Sustainability Affairs på Cloetta.
De nya förpackningarna ersätter successivt de tidigare från och med augusti månad.