Ahlgrens bilar firar 70 år med ny kostym

PUBLICERAD: 29 augusti 2023
UPPDATERAD: 29 augusti
Foto: Pressbild

Ahlgrens bilar fyller 70 år och får en ny, mer lekfull förpackningsdesign efter 15 år. Samtidigt byts plasten i förpackningen ut mot PlantPack, ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 procent växtbaserad plast.

Ahlgrens bilars nya design inkluderar vackra landskapsmotiv inspirerade av svenska landsvägar. Varje smak har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil. Typsnittet och logotypen har moderniserats med mjukare former för att skapa en lekfull, positiv och inbjudande känsla. Det har dessutom tillkommit en fönsterform som efterliknar Ahlgrens bilars bilform. Därigenom kan konsumenterna se innehållet i påsen

– Bakgrunden till designförändringen grundar sig i att vi tagit fram en ny positionering för Ahlgrens bilar med syftet att ta tillbaka vårt arv av att inspirera konsumenter till lekfullhet och glädje. I samband med arbetet insåg vi betydelsen av att även återspegla det i vår förpackningsdesign, berättar Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta.

I samband med designförändringen går Ahlgrens bilar över till PlantPack, ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 procent växtbaserad plast.

– Cloetta har ambitiösa klimatmål som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet. Genom att använda förpackningsmaterial med viss del växtbaserad plast närmar vi oss vårt övergripande klimatmål om att minska vårt klimatavtryck med 46 procent före 2030, säger Marielle Carlsson, Sustainability Affairs på Cloetta.

De nya förpackningarna ersätter successivt de tidigare från och med augusti månad.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Carlsberg Sverige lanserar elektrisk öl

Carlsberg Sverige lyfter fram den utökade satsningen på elektrifierade transporter med lanseringen av en "elektrisk" öl.
03_PhoneCan_16x9_LinkedIn

Eckes-Granini lanserar ny funktionell dryck

Eckes-Granini breddar sin produktportfölj genom att lansera den funktionella drycken Brämhults Vitamin Water.
Skärmavbild 2025-04-02 kl. 08.31.49

Surkål möter havet – ny produkt med svensk tång

Surkål med sockertång är resultatet av ett samarbete mellan Tistelvind och Hakefjordens Havskultur.
1741812747129