Ahlgrens bilar firar 70 år med ny kostym

PUBLICERAD: 29 augusti 2023
UPPDATERAD: 29 augusti
Foto: Pressbild

Ahlgrens bilar fyller 70 år och får en ny, mer lekfull förpackningsdesign efter 15 år. Samtidigt byts plasten i förpackningen ut mot PlantPack, ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 procent växtbaserad plast.

Ahlgrens bilars nya design inkluderar vackra landskapsmotiv inspirerade av svenska landsvägar. Varje smak har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil. Typsnittet och logotypen har moderniserats med mjukare former för att skapa en lekfull, positiv och inbjudande känsla. Det har dessutom tillkommit en fönsterform som efterliknar Ahlgrens bilars bilform. Därigenom kan konsumenterna se innehållet i påsen

– Bakgrunden till designförändringen grundar sig i att vi tagit fram en ny positionering för Ahlgrens bilar med syftet att ta tillbaka vårt arv av att inspirera konsumenter till lekfullhet och glädje. I samband med arbetet insåg vi betydelsen av att även återspegla det i vår förpackningsdesign, berättar Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta.

I samband med designförändringen går Ahlgrens bilar över till PlantPack, ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 procent växtbaserad plast.

– Cloetta har ambitiösa klimatmål som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet. Genom att använda förpackningsmaterial med viss del växtbaserad plast närmar vi oss vårt övergripande klimatmål om att minska vårt klimatavtryck med 46 procent före 2030, säger Marielle Carlsson, Sustainability Affairs på Cloetta.

De nya förpackningarna ersätter successivt de tidigare från och med augusti månad.

Läs vidare

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown

CandyKing lanserar åtta lösgodisnyheter

Godishamburgare och kokosbollar i miniformat är några av CandyKings höstnyheter.
CandyKing

Yipin lanserar tempeh som helbit

Familjeföretaget Yipin lanserar naturell tempeh som helbit i 200-gramsförpackning.
2024-V36_Tempeh helbit_Banner_Pressrelease

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown