Nöt & Grönt – en ny "köttfärs" med hälften grönsaker

PUBLICERAD: 1 juni 2023
UPPDATERAD: 8 juni
Foto: Pressbild

Axfood lanserar en färs av lika delar nötkött och grönsaker – Nöt & Grönt – under det egna varumärket Garant. Färsen är Nyckelhålsmärkt och har hälften så stort klimatavtryck som vanlig nötfärs. Den är även billigare än nötfärs.

Nöt & Grönt består till hälften av nötfärs och hälften grönsaker i form av lika andelar svenska morötter och fransk/belgisk blomkål. Nötköttet i färsen kommer från svenska gårdar och är därför Kött från Sverige-märkt. Genom att färsen till hälften innehåller grönsaker nästan halveras klimatavtrycket jämfört med nötfärs.

Nöt & Grönt kan användas på samma sätt som vanlig köttfärs. Den är något mjukare än vanlig köttfärs och inblandningen av grönsaker uppges göra färsen mer saftig och fyllig.

Ett av Axfoods strategiska hållbarhetsmål är att verka för en mer hållbar produktion och konsumtion av mat genom att årligen minska klimatpåverkan per kilo såld mat genom en förändrad försäljningsmix.

– Det här är en smart och hälsosam lösning för köttfärsälskaren som vill fortsätta laga mat som vanligt och på ett enkelt sätt nära halvera sitt klimatavtryck, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Nöt & Grönt lanseras på Willys, Hemköp, Tempo och City Gross i hela landet och kommer inom kort även att användas i matkasseföretaget Middagsfrids recept. Färsen placeras bredvid vanlig nötfärs i butikerna och kommer med dagens prisläge att ligga omkring 25 procent lägre i pris än nötfärs.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland