Nöt & Grönt – en ny "köttfärs" med hälften grönsaker

PUBLICERAD: 1 juni 2023
UPPDATERAD: 8 juni
Foto: Pressbild

Axfood lanserar en färs av lika delar nötkött och grönsaker – Nöt & Grönt – under det egna varumärket Garant. Färsen är Nyckelhålsmärkt och har hälften så stort klimatavtryck som vanlig nötfärs. Den är även billigare än nötfärs.

Nöt & Grönt består till hälften av nötfärs och hälften grönsaker i form av lika andelar svenska morötter och fransk/belgisk blomkål. Nötköttet i färsen kommer från svenska gårdar och är därför Kött från Sverige-märkt. Genom att färsen till hälften innehåller grönsaker nästan halveras klimatavtrycket jämfört med nötfärs.

Nöt & Grönt kan användas på samma sätt som vanlig köttfärs. Den är något mjukare än vanlig köttfärs och inblandningen av grönsaker uppges göra färsen mer saftig och fyllig.

Ett av Axfoods strategiska hållbarhetsmål är att verka för en mer hållbar produktion och konsumtion av mat genom att årligen minska klimatpåverkan per kilo såld mat genom en förändrad försäljningsmix.

– Det här är en smart och hälsosam lösning för köttfärsälskaren som vill fortsätta laga mat som vanligt och på ett enkelt sätt nära halvera sitt klimatavtryck, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Nöt & Grönt lanseras på Willys, Hemköp, Tempo och City Gross i hela landet och kommer inom kort även att användas i matkasseföretaget Middagsfrids recept. Färsen placeras bredvid vanlig nötfärs i butikerna och kommer med dagens prisläge att ligga omkring 25 procent lägre i pris än nötfärs.

Läs vidare

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown

CandyKing lanserar åtta lösgodisnyheter

Godishamburgare och kokosbollar i miniformat är några av CandyKings höstnyheter.
CandyKing

Yipin lanserar tempeh som helbit

Familjeföretaget Yipin lanserar naturell tempeh som helbit i 200-gramsförpackning.
2024-V36_Tempeh helbit_Banner_Pressrelease

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown