Nöt & Grönt – en ny "köttfärs" med hälften grönsaker

PUBLICERAD: 1 juni 2023
UPPDATERAD: 8 juni
Foto: Pressbild

Axfood lanserar en färs av lika delar nötkött och grönsaker – Nöt & Grönt – under det egna varumärket Garant. Färsen är Nyckelhålsmärkt och har hälften så stort klimatavtryck som vanlig nötfärs. Den är även billigare än nötfärs.

Nöt & Grönt består till hälften av nötfärs och hälften grönsaker i form av lika andelar svenska morötter och fransk/belgisk blomkål. Nötköttet i färsen kommer från svenska gårdar och är därför Kött från Sverige-märkt. Genom att färsen till hälften innehåller grönsaker nästan halveras klimatavtrycket jämfört med nötfärs.

Nöt & Grönt kan användas på samma sätt som vanlig köttfärs. Den är något mjukare än vanlig köttfärs och inblandningen av grönsaker uppges göra färsen mer saftig och fyllig.

Ett av Axfoods strategiska hållbarhetsmål är att verka för en mer hållbar produktion och konsumtion av mat genom att årligen minska klimatpåverkan per kilo såld mat genom en förändrad försäljningsmix.

– Det här är en smart och hälsosam lösning för köttfärsälskaren som vill fortsätta laga mat som vanligt och på ett enkelt sätt nära halvera sitt klimatavtryck, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Nöt & Grönt lanseras på Willys, Hemköp, Tempo och City Gross i hela landet och kommer inom kort även att användas i matkasseföretaget Middagsfrids recept. Färsen placeras bredvid vanlig nötfärs i butikerna och kommer med dagens prisläge att ligga omkring 25 procent lägre i pris än nötfärs.

Läs vidare

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Nya funktionella havredrycker från Fazer Aito

Fazer Aito Boost är en ny kategori funktionella havredrycker, som kommer i de två smakerna hallon och mango.
boost

Senaste nytt

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2