Nöt & Grönt – en ny "köttfärs" med hälften grönsaker

PUBLICERAD: 1 juni 2023
UPPDATERAD: 8 juni
Foto: Pressbild

Axfood lanserar en färs av lika delar nötkött och grönsaker – Nöt & Grönt – under det egna varumärket Garant. Färsen är Nyckelhålsmärkt och har hälften så stort klimatavtryck som vanlig nötfärs. Den är även billigare än nötfärs.

Nöt & Grönt består till hälften av nötfärs och hälften grönsaker i form av lika andelar svenska morötter och fransk/belgisk blomkål. Nötköttet i färsen kommer från svenska gårdar och är därför Kött från Sverige-märkt. Genom att färsen till hälften innehåller grönsaker nästan halveras klimatavtrycket jämfört med nötfärs.

Nöt & Grönt kan användas på samma sätt som vanlig köttfärs. Den är något mjukare än vanlig köttfärs och inblandningen av grönsaker uppges göra färsen mer saftig och fyllig.

Ett av Axfoods strategiska hållbarhetsmål är att verka för en mer hållbar produktion och konsumtion av mat genom att årligen minska klimatpåverkan per kilo såld mat genom en förändrad försäljningsmix.

– Det här är en smart och hälsosam lösning för köttfärsälskaren som vill fortsätta laga mat som vanligt och på ett enkelt sätt nära halvera sitt klimatavtryck, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Nöt & Grönt lanseras på Willys, Hemköp, Tempo och City Gross i hela landet och kommer inom kort även att användas i matkasseföretaget Middagsfrids recept. Färsen placeras bredvid vanlig nötfärs i butikerna och kommer med dagens prisläge att ligga omkring 25 procent lägre i pris än nötfärs.

Läs vidare

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Oddlygood lanserar iskaffe i två smaker

Havredrycken Oddlygood Ice Ice Coffee kommer i smakerna Original och Caramel.
IceIce

Danish Crown Sverige lanserar 50/50 Hybridfärs

Danish Crown Sverige ersätter hälften av nötköttet i sin nya hybridfärs med linser, palsternacka och morot.
hybridfärs

Mondi och Scan Sverige lanserar återvinningsbar förpackning

Mondi och Scan Sverige har tillsammans utvecklat en återvinningsbar förpackning för Pärsons skivade pålägg.
MNDPR282ax

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48