Martin & Servera lanserar klimatpoäng på alla livsmedel

PUBLICERAD: 12 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Foto: Pressbild

Nu är alla livsmedel och drycker i Martin & Servera Restauranghandels e-handel märkta med en klimatpoäng. Genom ett samarbete med Consupedia, som har byggt världens största databas för hållbarhetsinformation om livsmedel, blir klimatinformationen tillgänglig för kunderna direkt vid inköpstillfället.

Consupedias beräkningar baseras på RISE klimatdatabas som visar klimatpåverkan från varans tillverkningskedja. Den aktuella produkten jämförs med alla livsmedelsprodukter i Consupedias databas och värderas som mer eller mindre klimatsmart. Ju högre poäng, desto mer klimatsmart.

I nästa steg kommer information om klimatpåverkan också att göras tillgänglig för dryckesbolaget Galatea och Sorundahallarna.

– Tack vare att Consupedia har kommit längst på marknaden med sin hållbarhetsdatabas, som innehåller information om produkters totala klimatavtryck och CO2-ekvivalenter, men också många fler hållbarhetsparametrar, ser vi stora utvecklingsmöjligheter för spännande digitala tjänster i framtiden, säger Anna Grandt, chef för digitala kanaler och e-handel på Martin & Servera.

Consupedias vd och grundare Roberto Rufo Gonzalez kommenterar samarbetet:

– Vi uppskattar att Martin & Servera har höga ambitioner och driver utvecklingen mot mer hållbara val för hela restaurangbranschen. Tillsammans kan vi fortsätta höja hållbarhetsribban och samtidigt hjälpa fler aktörer att ta sig över den.

Senaste nytt

DUG vill ta plats i skolköken

DUG Foodtech gör en strategisk satsning på den offentliga sektorn och foodservice.
dug
DUG vill ta plats i skolköken

Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Karin Brinck, Coop Sveriges nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör, kommer närmast från H&M-koncernen.
b52ab1816856f0f6_org
Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Lakrids By Bülows vinterkollektion kommer i år i en ny design med flera återvändande smaker i limiterad upplaga.
2025_WINTER_POS_POSTER_GIFT_1x1
Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Nytt varumärke för mer hållbart griskött

Scan och Coop lanserar klimatcertifierat griskött under det nya varumärket Vår Utvalda.
coop fläsk
Nytt varumärke för mer hållbart griskött

Läs vidare

DUG vill ta plats i skolköken

DUG Foodtech gör en strategisk satsning på den offentliga sektorn och foodservice.
dug
DUG vill ta plats i skolköken

Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Karin Brinck, Coop Sveriges nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör, kommer närmast från H&M-koncernen.
b52ab1816856f0f6_org
Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Semper, som har varit en del av Hero Group sedan 2006, byter namn till Hero Sweden AB.
Hero Corporate Photo_ (54)
Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Matens ursprung viktigare för svenskar än för EU-genomsnittet

Ursprunget är nästan lika viktigt som priset, när svenskar handlar mat. Det visar en ny undersökning från Efsa.
kundkorg
Matens ursprung viktigare för svenskar än för EU-genomsnittet