Årets Smak 2023: Smörigt

PUBLICERAD: 25 april 2023
UPPDATERAD: 4 maj
Kockar och konditorier från hela landet har sagt sitt: Årets Smak 2023 är smörigt. Foto: Sebastian Pettersson

För femte året i rad har Arla Pro genomfört en global trendspaning för att utse Årets Smak. 60 000 instagraminlägg från 22 olika länder har analyserats och 400 personer från restaurangbranschen i Sverige har fått tycka till.

Kräftor, jordärtskockor, nötter och öl är alla exempel på råvaror med smöriga toner. Att Årets Smak 2023 är just smörigt kommer inte som någon överraskning för smakforskaren Johan Swahn:

– Inom smakforskningen är smör, smöriga toner och smörighet egenskaper som kan beskriva smak, textur och konsistens i många råvaror och produkter, till exempel kött, potatis, nötter, fisk, caviar och vin. Smör är så mycket mer än bara smör. Smaken går att plocka fram och kombinera i all oändlighet.

För att hitta Årets Smak har Arla Pro analyserat instagramkonton från några av världens främsta restauranger, kockar och konditorer.

– Instagram är en bra källa för inspiration för oss i branschen, där kollegor från hela världen delar med sig av olika sätt att lägga rätter, intressanta smaker och råvaror från världens alla hörn och reels med tekniker man kan prova, säger Kasper Kleihs, Årets Konditor 2021.

För att se om de globala trenderna gäller även i Sverige genomförde Arla Pro en enkätundersökning med 400 svenska kockar, konditorer och andra verksamma i branschen. De fick bland annat svara på frågor om framtidens smaktrender och var de hämtar sin inspiration.

Den slutgiltiga urvalsprocessen leddes av smakforskaren Johan Swahn och Arla Pros smakråd som består av Gustav Leonhardt, Årets Kock 2021, Saori Ichihara, Stellakock 2017, och Kasper Kleihs, Årets Konditor 2021.

Smakrådet fick jobba med utvalda råvaror med smöriga egenskaper och skapade nya rätter. Genom att spåra och analysera smaktrender på instagram identifierade de nya spännande matchningar, så kallade smakkompisar, som fungerar väl tillsammans.

Arla driver sin foodserviceverksamhet under varumärket Arla Pro. Sedan lanseringen av Årets smak 2019 har Arla Pro varje år undersökt smaktrender med syfte att hitta nya sätt att inspirera och få fler kockar och konditorer att experimentera med smaker. Årets smak tas fram genom en global trendspaning i sociala medier. Genom urvalsprocessen deltar ett smakråd bestående av några av Sveriges ledande kockar och konditorer.

Läs mer om smakkompisar, smakrådets recept och ladda ner Årets Smakrapport här

Läs vidare

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1