Pinchos börjar servera 3D-printat kött

PUBLICERAD: 24 april 2023
UPPDATERAD: 4 maj
Per Larsson, ansvarig för matutveckling på Pinchos, presenterar 3D-printat kött på Pinchos meny. Foto: Håkan Tiderman

Restaurangkedjan Pinchos, som serverar smårätter från världens alla kök, blir den första stora aktören i Sverige som erbjuder 3D-printat kött.

Pinchos erbjuder två nya rätter med det 3D-printade köttet, som också kallas för New Meat. Det är dels New Meat Ch**sy Burger, en hamburgare med en rökig dressing och smashed chili ch**se, dels en New Meat Steak Sandwich.

”Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda våra gäster ett hållbart alternativ som vi vet att de kommer att älska. Smaken och texturen i det 3D-printade köttet efterliknar traditionellt kött i väldigt hög grad och jag tror att många köttälskare kommer ha svårt att känna skillnaden när de provsmakar”, säger Per Larsson, matutvecklingsansvarig på Pinchos.

Det 3D-printade köttet tas fram i samarbete med foodtechbolaget Redefine Meat. Med hjälp av en 3D-printer skapas en struktur av protein, smak och fett av ingredienserna soja, vete, vegetabiliska oljor, kryddor och torkade grönsaker. Samma 3D-printade kött som Pinchos använder uppges den senaste tiden ha serverats på ett flertal välrenommerade restauranger runtom i världen

De nya rätterna lanserades den 21 april på Pinchos restauranger i Stockholm. Tillgången på råvaran är idag begränsad men Pinchos räknar med att kunna lansera i Göteborg en månad senare (preliminärt 20 maj) och i september i övriga städer där Pinchos finns.

Hamburgaren kommer vid lanseringen att kosta 55-60 kronor och Steak Sandwich 75-80 kronor, med reservation för prisjusteringar.

Läs vidare

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210