Pinchos börjar servera 3D-printat kött

PUBLICERAD: 24 april 2023
UPPDATERAD: 4 maj
Per Larsson, ansvarig för matutveckling på Pinchos, presenterar 3D-printat kött på Pinchos meny. Foto: Håkan Tiderman

Restaurangkedjan Pinchos, som serverar smårätter från världens alla kök, blir den första stora aktören i Sverige som erbjuder 3D-printat kött.

Pinchos erbjuder två nya rätter med det 3D-printade köttet, som också kallas för New Meat. Det är dels New Meat Ch**sy Burger, en hamburgare med en rökig dressing och smashed chili ch**se, dels en New Meat Steak Sandwich.

”Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda våra gäster ett hållbart alternativ som vi vet att de kommer att älska. Smaken och texturen i det 3D-printade köttet efterliknar traditionellt kött i väldigt hög grad och jag tror att många köttälskare kommer ha svårt att känna skillnaden när de provsmakar”, säger Per Larsson, matutvecklingsansvarig på Pinchos.

Det 3D-printade köttet tas fram i samarbete med foodtechbolaget Redefine Meat. Med hjälp av en 3D-printer skapas en struktur av protein, smak och fett av ingredienserna soja, vete, vegetabiliska oljor, kryddor och torkade grönsaker. Samma 3D-printade kött som Pinchos använder uppges den senaste tiden ha serverats på ett flertal välrenommerade restauranger runtom i världen

De nya rätterna lanserades den 21 april på Pinchos restauranger i Stockholm. Tillgången på råvaran är idag begränsad men Pinchos räknar med att kunna lansera i Göteborg en månad senare (preliminärt 20 maj) och i september i övriga städer där Pinchos finns.

Hamburgaren kommer vid lanseringen att kosta 55-60 kronor och Steak Sandwich 75-80 kronor, med reservation för prisjusteringar.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt