Ny alkoholfri öl med mer humlesmak

PUBLICERAD: 17 april 2023
UPPDATERAD: 24 april
Foto: Pressbild

Carlsberg gör en ny storsatsning på alkoholfri öl och lanserar Hoppy Lager 0,0 %, där humlen får ta större plats i smakprofilen.

Hoppy Lager humlas tre gånger under bryggningen varav den sista är en torrhumling med citrahumle. Resultatet beskrivs som en uppfriskande och törstsläckande lager med aromatiska humletoner och lagom balanserad beska.

– Vi vet att många konsumenter gillar alkoholfri öl men gärna skulle önska lite variation och ännu mer smak i sin ljusa lager. Det kommer Hoppy lager att tillföra, säger Karin Berntson, ölsommelier och ölutbildare på Carlsberg Sverige

Carlsberg introducerade alkoholfri öl i Sverige 2006 men det tog några år innan försäljningen tog fart. 2011 såldes för första gången över en miljon liter Carlsberg Alcohol Free.

– Under de senaste åren har den alkoholfria ölförsäljningen exploderat – för knappt tio år sedan drack svenskarna fem miljoner liter alkoholfri öl om året, nu är den totala konsumtionen uppe i över 20 miljoner liter. Allting började med Carlsberg Alcohol Free som fortfarande är svenskarnas alkoholfria favoritöl med en marknadsandel på 25 procent, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2

Nytt Nespresso-kaffe med vitamin B6

Nespresso utökar serien Coffee+ med den funktionella kaffenyheten Active, som är berikad med vitamin B6.
WW_ALL_VL_Spring 2025_Creative Cups_KV1_ICED LEGGERO MILK_RGB_LOCK_20-XX