Försäljningen av påskmust fortsätter att öka

PUBLICERAD: 6 april 2023
UPPDATERAD: 13 april
Foto: Pressbild

Påskmusten är för många svenskar ett måste på påskbordet och i år siktar storsäljaren Apotekarnes Påskmust på ett nytt försäljningsrekord.

Svenskarna dricker närmare 50 miljoner liter must varje år. Runt 80 procent av konsumtionen sker under julen, men det är försäljningen av påskmust som ökar mest. För femton år sedan konsumerade svenskarna cirka fyra miljoner liter påskmust, de senaste åren har försäljningen uppgått till över tio miljoner liter.

Apotekarnes Påskmust står för över 80 procent av den totala påskmustförsäljningen och i år tyder färska försäljningssiffror på ett det blir ett nytt försäljningsrekord på över nio miljoner liter. Även om den vanliga påskmusten står för den största volymen med närmare sex miljoner liter är det den sockerfria musten som ökar snabbast. Försäljningen av Apotekarnes sockerfria påskmust har mer än tredubblats på fem år.

– Påskmusten är lika självklar under påskhelgen som påskgodiset, äggen, sillen och de andra klassiska rätterna på påskbordet. I år pekar allt på ett försäljningsrekord för Apotekarnes Påskmust, det finns inte många flaskor kvar på vårt lager i Falkenberg, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Läs vidare

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1