BIOFACH 2023: Chips var en tuff marknad på kontinenten under pandemin

PUBLICERAD: 17 mars 2023
UPPDATERAD: 23 mars
Joseph Bautista tillsammans med Marika Arnegård.

Svenska Lantchips är ensamma i Norden om att även ha en produktion ekologiska chips, en produkt som går mycket på export. Pandemin lade hinder i vägen.

Jag fick ett samtal med Joseph Bautista som är försäljnings- och marknadschef på Svenska Lantchips. Han berättade att man hade vissa problem under pandemin.

– Medan vi i Sverige ganska mycket fortsatte som vanligt så stängdes det ner mycket mer nere i Europa. Öppettider i butiker blev kortare till exempel, vissa av våra kunder stängde under lång tid, och chips var inte en prioriterad vara när man var och handlade, säger han.

– I stället låg fokus på basvaror. Volymerna gick ned ganska dramatiskt. Samtidigt gick det desto bättre i Sverige. I normalfallet är inte chips en konjunkturkänslig vara, går det bra firar man med dem, går det dåligt tröstar man sig med dem, men på exporten var det tungt. Vi har normalt sett en mycket stor andel export. Samtidigt gick många kostnader upp.

Nu rullar det på igen

– Nu när pandemin är över kan vi konstatera att vi tappat vissa kunder helt, en del har helt enkelt inte klarat pandemins effekter, säger Joseph. Men, nu har det börjat rulla på igen och vi är med här för att hitta nya kunder helt enkelt och lyfta fram fördelarna med ekologiskt. Det är första gången i den svenska paviljongen, tidigare har vi varit med hos en importör.

Produktionen består av traditionella chips och de ekologiska som man alltså är ensamma om i Norden. Det finns dessutom inte många totalt sett i Europa som tillverkar ekologiska chips.

– Visst är det svårare och dyrare att jobba med ekologisk produktion och det ekologiska är ett större risktagande för bönderna men sättet att odla på ger mer hållbara jordbruk. Här på mässan är det mycket fokus på våra barn, deras framtid och nästa generation, är då måste vi prata ekologiskt, säger Joseph Bautista.

Går att producera med vinst

– Vi vill samtidigt visa att det trots allt går att producera ekologiska chips med vinning och vi har faktiskt inget emot att andra här nere på kontinenten plockar upp tanken så vi blir fler som jobbar ekologiskt. Det gäller också att få konsumenterna att inse fördelarna. Vi finns i en impulsdriven kategori där kanske inte miljötänkandet får en framskjuten plats.

Svenska Lantchips är ett familjeföretag i Södertälje med 40 anställda där 30 finns i produktionen. Förutom chips baserade på vanlig och ekologisk potatis, tillverkar man även den chips tillverkade på rotfrukter och dessutom har man en kund i Europa som beställer chips baserade på sötpotatis.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker