Ica har tillsammans med Svenska Fotbollförbundet och Janne Andersson tagit fram den nya produktserien Matchkorv. Syftet med den svensktillverkade korven är att bredda Icas charksortiment och samtidigt bidra till utveckling av fotbollsrörelsen runt om i Sverige.
Den nya produktserien Matchkorv består av själva Matchkorven, wienerkorv och vegokorv med tillhörande korvbröd och gurkmajonnäs. De animaliska korvarna har en kötthalt på 94 procent.
”Som den sanna korventusiast jag är, är jag otroligt stolt att få vara ansiktet utåt för Matchkorv. Det är en korv som inte bara smakar gott utan som även gör gott för hela Fotbollssverige. Det kan inte bli bättre än så”, säger Janne Andersson, förbundskapten för svenska herrlandslaget i fotboll.
För varje såld produkt går medel till Matchkorv-initiativet, som tillhandahålls av Ica Stiftelsen och gör det möjligt för lokala fotbollsklubbar att ansöka om medel för att förbättra fotbollsrörelsen och skapa fler positiva mötesplatser. Medel från Matchkorv-initiativet kommer till exempel att gå till en ny grillplats, uteservering eller omklädningsrum till den lokala föreningen/klubben.
”För oss på Ica är det oerhört viktigt att bidra till den lokala utvecklingen i samhället. Just korven är en produkt som är så förknippad med fotboll och alla ritualer kring sporten. Den har en given plats både på och utanför planen samt hemma vid matbordet och framför tv-soffan. Därför känns det självklart att tillsammans med SvFF och Janne lansera Matchkorv som faktiskt ger tillbaka till den sporten vi alla älskar så mycket”, säger Peder Ahlberg, kategorichef inom matchark på Ica.