Ica stöder fotbollsrörelsen med Matchkorv

PUBLICERAD: 16 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars

Ica har tillsammans med Svenska Fotbollförbundet och Janne Andersson tagit fram den nya produktserien Matchkorv. Syftet med den svensktillverkade korven är att bredda Icas charksortiment och samtidigt bidra till utveckling av fotbollsrörelsen runt om i Sverige.

Den nya produktserien Matchkorv består av själva Matchkorven, wienerkorv och vegokorv med tillhörande korvbröd och gurkmajonnäs. De animaliska korvarna har en kötthalt på 94 procent.

”Som den sanna korventusiast jag är, är jag otroligt stolt att få vara ansiktet utåt för Matchkorv. Det är en korv som inte bara smakar gott utan som även gör gott för hela Fotbollssverige. Det kan inte bli bättre än så”, säger Janne Andersson, förbundskapten för svenska herrlandslaget i fotboll.

För varje såld produkt går medel till Matchkorv-initiativet, som tillhandahålls av Ica Stiftelsen och gör det möjligt för lokala fotbollsklubbar att ansöka om medel för att förbättra fotbollsrörelsen och skapa fler positiva mötesplatser. Medel från Matchkorv-initiativet kommer till exempel att gå till en ny grillplats, uteservering eller omklädningsrum till den lokala föreningen/klubben.

”För oss på Ica är det oerhört viktigt att bidra till den lokala utvecklingen i samhället. Just korven är en produkt som är så förknippad med fotboll och alla ritualer kring sporten. Den har en given plats både på och utanför planen samt hemma vid matbordet och framför tv-soffan. Därför känns det självklart att tillsammans med SvFF och Janne lansera Matchkorv som faktiskt ger tillbaka till den sporten vi alla älskar så mycket”, säger Peder Ahlberg, kategorichef inom matchark på Ica.

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Potatisen tar steget in i cafévärlden

DUG Foodtech lanserar världens första osötade potatisdryck för kaffe, DUG Unsweetened Barista.
DUG Collection
Potatisen tar steget in i cafévärlden

Världens första chokladfria "chokladcheesecake"

Urban Deli lanserar chokladcheesecake utan choklad, gjord på drav från ölbryggning.
Fakecake_Banner bock 1_4
Världens första chokladfria ”chokladcheesecake”

Barillas premiumpasta Al Bronzo i ny kostym

Barillas bronsvalsade premiumpasta, Al Bronzo, kommer i en ny, större förpackning med en lätt texturerad yta.
Al Bronzo Header Final.001
Barillas premiumpasta Al Bronzo i ny kostym

Willys lanserar svinnsmart grillnyhet

Willys lanserar Grill på Spill, grillbriketter gjorda av restprodukter från hasselnötsproduktion.
ac4ac925d653ca3f_org
Willys lanserar svinnsmart grillnyhet