Burger King lanserar ny växtbaserad meny

Foto: Burger King
PUBLICERAD: 1 mars 2023
UPPDATERAD: 2 mars

Burger King Sverige lanserar en ny växtbaserad produktkategori med ett bredare utbud av köttfria burgare. Gästerna kommer bland annat att kunna välja mellan växtbaserade varianter av Cheeseburgare, Whopper och Royale.

Burger King kommer att erbjuda nya recept på växtbaserade burgare i samarbete med The Vegetarian Butcher. Det kommer exempelvis att finnas köttfria varianter av klassiker på menyn, som Plant-based Cheeseburger och Plant-based Royale. Samtidigt utvecklas menyn även med nya varianter av växtbaserade burgare, som en Plant-based BBQ Whopper och den aktuella kampanjburgaren Chili Mayo Lover nu med en växtbaserad burgare.

”Lanseringen är ett viktigt steg på vägen i att bli svenskarnas förstahandsval när det kommer till smakrika burgare – oavsett om de föredrar kött eller inte. En av de främsta orsakerna till att burgarfantaster väljer bort växtbaserade alternativ är på grund av smaken. De tror inte att de växtbaserade alternativen smakar lika gott som våra köttbaserade burgare. Men i kombination med smaken av flamegrillat smakar de så gott att konsumenterna inte kommer att reflektera över att de är växtbaserade”, säger Mads Billkvam, svensk landschef på Burger King.

Alla de nya produkterna på den rikstäckande menyn kommer inte att vara helt växtbaserade, då några produkter exempelvis innehåller mjölk och/eller ägg från exempelvis såser eller ost. Dessa produkter kommer att vara tydligt märkta.

Som ett led i att få svenskarna att upptäcka de nya växtbaserade burgarna kommer Burger King vid Medborgarplatsen i Stockholm att sälja ut sina traditionella köttburgare. Detta för att göra plats för ännu fler växtbaserade produkter i restaurangen. Utförsäljningen blir upptakten på ett helt nytt koncept som lanseras under mars på Burger King Medborgarplatsen. Gästerna kommer då att få prova ett nytt utbud av produkter under en begränsad period.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland