Burger King lanserar ny växtbaserad meny

Foto: Burger King
PUBLICERAD: 1 mars 2023
UPPDATERAD: 2 mars

Burger King Sverige lanserar en ny växtbaserad produktkategori med ett bredare utbud av köttfria burgare. Gästerna kommer bland annat att kunna välja mellan växtbaserade varianter av Cheeseburgare, Whopper och Royale.

Burger King kommer att erbjuda nya recept på växtbaserade burgare i samarbete med The Vegetarian Butcher. Det kommer exempelvis att finnas köttfria varianter av klassiker på menyn, som Plant-based Cheeseburger och Plant-based Royale. Samtidigt utvecklas menyn även med nya varianter av växtbaserade burgare, som en Plant-based BBQ Whopper och den aktuella kampanjburgaren Chili Mayo Lover nu med en växtbaserad burgare.

”Lanseringen är ett viktigt steg på vägen i att bli svenskarnas förstahandsval när det kommer till smakrika burgare – oavsett om de föredrar kött eller inte. En av de främsta orsakerna till att burgarfantaster väljer bort växtbaserade alternativ är på grund av smaken. De tror inte att de växtbaserade alternativen smakar lika gott som våra köttbaserade burgare. Men i kombination med smaken av flamegrillat smakar de så gott att konsumenterna inte kommer att reflektera över att de är växtbaserade”, säger Mads Billkvam, svensk landschef på Burger King.

Alla de nya produkterna på den rikstäckande menyn kommer inte att vara helt växtbaserade, då några produkter exempelvis innehåller mjölk och/eller ägg från exempelvis såser eller ost. Dessa produkter kommer att vara tydligt märkta.

Som ett led i att få svenskarna att upptäcka de nya växtbaserade burgarna kommer Burger King vid Medborgarplatsen i Stockholm att sälja ut sina traditionella köttburgare. Detta för att göra plats för ännu fler växtbaserade produkter i restaurangen. Utförsäljningen blir upptakten på ett helt nytt koncept som lanseras under mars på Burger King Medborgarplatsen. Gästerna kommer då att få prova ett nytt utbud av produkter under en begränsad period.

Läs vidare

Kiviks Musteri lanserar bubblande klassiker i burk

Kiviks Musteri lanserar Päron och Smultron Fruktdryck i burk med tillsatt kolsyra.
FD-Burk_Press

Lönneberga presenterar vårens grillnyheter

Lönneberga lanserar färdigkryddade Kycklingspett Barbeque och en Grillmix med minispett och kycklingben.
kyckling

Alfa Laval lanserar serviceverktyg för hållbarhet

Alfa Lavals livscykelanalyslösning hjälper livsmedelsföretag att rapportera sin miljöpåverkan i enlighet med nya EU-direktiv.
alfa lavalx

Funktionsdryck nyhet i safthyllan

Orkla Foods Sverige lanserar FUN Light Vitamin Boost med tillskott av vitaminerna B6 och Niacin (B3).
Vitamin_boost_1920x1080

Senaste nytt

Livsmedelsindustrins viktigaste frågor inför EU-valet

Livsmedelsföretagen har tagit fram ett valmanifest med branschens fem viktigaste frågor inför EU-valet den 9 juni.
Livsmedelsforetagen_EU-val_Valmanifest_Livsmedelsproduktion_2024

Lantmännen fortsätter investera i spannmålsexporten

Lantmännen har investerat cirka 100 miljoner kronor i hamnanläggningen för spannmålsexport på Djurön utanför Norrköping.
djurön

Ny databas visar vilka livsmedel som kommunerna köper

Jordbruksverket har samlat in statistik över kommunernas livsmedelsinköp i SILO-databasen.
elever_buffe_fotoMATtanken

Marine Stewardship Council har en ny Sverigechef

Den 1 april tog Carl Dahlman Olofsson över som Sverigechef för Marine Stewardship Council, MSC.
carl-dahlman