Känner du för ett platt påskägg?

PUBLICERAD: 22 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari

Platta påskägg av choklad gör entré i Australien.

I Australien har företaget Pana Organic lanserat ett åttio grams, platt påskägg av choklad inför påsken, ett sätt att minska både förpackningsmängd och transporter.

Enligt Pana Organic minskar det omarbetade ägget radikalt företagets påverkan på planeten, och använder åttio procent mindre förpackningsmaterial än det tidigare, runda ägget. Företaget hoppas att detta beslut kommer att inspirera varumärken att producera mer hållbart och etablera ett nytt riktmärke för företagsansvar.

”Pana Organics engagemang för hållbarhet och miljö är en förlängning av min egen passion”, säger Pana Organics vd, Pana Barbounis.

”Introduktionen av våra platta chokladägg kommer att radikalt minska förpackningsavfallet den här säsongen – det är ytterligare ett steg mot att minska Pana Organics miljöpåverkan. Vi är så glada över att våra kunder ska prova våra nya, spännande smaker och även njuta av några älskade klassiker”.

Undrar om det går att få det vändstekt?

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1