Så ska ekoproducenterna stärka exporten på BIOFACH i Nürnberg

PUBLICERAD: 9 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari

|Vi ser nu fram emot att möta den ekologiska världen på BIOFACH säger Marie Jaeger.|BIOFACH 2019
(keine Einverständniserklärung)|Bio Lebensmittel, Schwerpunkt deutsche Unternehmen|Bio Lebensmittel, Schwerpunkt deutsche Unternehmen|Bio Lebensmittel, Schwerpunkt deutsche Unternehmen|Vi ser nu fram emot att möta den ekologiska världen på BIOFACH säger Marie Jaeger.

Jordbruksverkets livsmedelsstrategi ska öka den svenska livsmedelsproduktionen inklusive den ekologiska produktionen och exporten. Därför har Jordbruksverket beviljat stöd till den svenska samlingsmontern på BIOFACH 2023 i Nürnberg, Tyskland.

Sverige förbereder nu sin tionde medverkan på världens största mässa för ekologiskt livsmedel. Deltagandet delfinansieras genom det regeringsuppdrag som Jordbruksverket har att främja produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel. Trade Fair Agency samordnar Sveriges deltagande på BIOFACH som går i Nürnberg den 14‑17 februari 2023.
Genom den svenska samlingsmontern ”Sweden into Organic” på BIOFACH skapas en stark gemensam plattform för svenska ekologiska livsmedelsproducenter att nå ut på den internationella marknaden samtidigt som den gemensamt bokade ytan ger fler företag möjlighet att vara med på BIOFACH.
”Att delta på BIOFACH ger företagen möjlighet att visa upp de mervärden som svensk ekologisk livsmedelsproduktion står för. Samtidigt hoppas vi att den starka närvaro som Sverige nu visar upp på den internationella arenan ska få fler svenska producenter att våga satsa på ekologiskt och inse vilken enorm potential som finns utanför Sveriges gränser”, säger Marie Jaeger på Trade Fair Agency som är arrangör av samlingsmontern.

Vi ser nu fram emot att möta den ekologiska världen på BIOFACH säger Marie Jaeger.

Efter ett långt mässuppehåll under pandemin har efterfrågan att visa upp sina produkter och knyta nya internationella kontakter ökat. Den svenska samlingsmontern riktar sig till exportmogna företag som vill utveckla sina affärer med Tyskland, Europa och övriga världen. Deltagandet i den svenska samlingsmontern har aldrig varit så stort som inför 2023. De företag som medverkar kommer bjuda besökarna på en stor variation av högkvalitativa produkter.
”Vi har varit noga med att bjuda in företag från olika produktkategorier för att visa världen vilken stor mångfald och kreativitet som Sverige har att erbjuda inom den ekologiska sektorn”, berättar Marie Jaeger vidare.
”Vi är också glada för det fina stöd som mässan har visat för att skapa förutsättningar för Sverige att kunna delta och växa på BIOFACH”.

BIOFACH är årets viktigaste händelse för den ekologiska branschen och här möts regionala, nationella och internationella intressenter från hela den ekologiska värdekedjan. För den som vill erbjuder mässan stora möjligheter att förkovra sig i en rad olika ämnen. Konferensprogrammet på BIOFACH är omfattande och det finns något för alla. Huvudtemat för året är ”Organic. Food Sovereignty. True Prices.” – ett högaktuellt tema som bjuder in till diskussion om hur ekologiska produkter bidrar till livsmedelssäkerhet och suveränitet och kommer att visa hur ”sanna priser” kan bana väg för omställningen av livsmedels- och dagligvaruindustrin.

Danila Brunner, Director BIOFACH välkomnar det svenska engagemanget.
”Vi är mycket glada för att den svenska ekologiska sektorn inspirerar genom en stark närvaro på BIOFACH. De utställande företagen i den svenska samlingsmontern bidrar positivt till mångfalden på mässan, men framför allt till ett större ekologiskt utbud i världen! Jordbruksverkets satsning med subventionering av den svenska samlingsmontern på årets BIOFACH sänder en stark signal till marknaden och visar vägen för omställningen till ekologiskt för den internationella livsmedelssektorn”, avslutar Danila Brunner.

”Vi ser nu fram emot att möta den ekologiska världen på BIOFACH i februari tillsammans med våra svenska utställare”, avslutar Marie Jaeger, som samtidigt vill passa på att bjuda in alla som besöker BIOFACH att komma till den svenska samlingsmontern ”Sweden into Organic” i hall 6,  plats 6-118.

Fakta/Tysklands ekomarknad
Den tyska ekomarknaden fortsätter att växa explosionsartat. Efter en dramatisk ökning av omsättningen på drygt 22 procent under 2020 fortsatte trenden uppåt under 2021 med en ökning på nästan 6 procent. Tyskland är Europas största marknad för ekologiska produkter och det innebär en stor potential för svenska producenter. Den tyska efterfrågan av ekologiska livsmedel skapar goda möjligheter för svenska företag att exportera mer.

Fakta/Deltagande svenska företag
Almnäs Bruk
Bagers
Camelina of Sweden
Mossagården
Nordic Chocolate
Nordic Kings Supplements
Nordisk Bärinnovation
Norrlands Fruktvin
Oh Mungood
Organic Sweden
Roots of Malmö
Skånsk Chili
Svenska LantChips
Swedish Bee Company
Tekompaniet
The Nordic Soda Company
Dirtwater Fox Brewery
Van Ufford/Kalmar Chokladfabrik

Tips!
Ett bra sätt att förbereda sitt mässbesök är att använda den digitala plattformen för BIOFACH och knyta kontakter, boka möten eller få en överblick redan innan mässan. Med giltig mässbiljett är funktionerna tillgängliga via den digitala eventplattformen (www.biofach.de/en) såväl som via BIOFACH app.

Vid frågor om BIOFACH eller den svenska samlingsmontern går det bra att kontakta:
Marie Jaeger
Trade Fair Agency AB
info@tradefairagency.se

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1