Allergiker riskerar att få fel information på restaurang

PUBLICERAD: 9 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari


I ett nationellt kontrollprojekt under 2022 granskades den allergeninformation som gavs för totalt 4344 produkter hos 2172 restauranger, kaféer och andra storhushåll. Fel allergeninformation lämnades för 17 procent av produkterna och totalt hos 25 procent av verksamheterna.

Kontrollerna genomfördes i 71 kommuner och samordnades av projektledaren Maria Svensson som är enhetschef för livsmedelskontrollen i Malmö stad.

”Att en allergiker så ofta riskerar att få fel information på restauranger är mycket allvarligt då det kan leda till allergiska reaktioner. Restauranger och liknande verksamheter har en skyldighet att informera om allergena ingredienser i maten de serverar”, säger Maria Svensson.

Senap och selleri var de allergener som verksamheterna inte gav korrekt information om i flest fall, 223 respektive 171 fall. Fel information angående mjölk, ägg och gluten gavs i mer än 100 fall vardera. Fel information om jordnötter och nötter var mer ovanligt – där gavs fel information i 3 respektive 10 fall.

”Det är vanligt med allergi mot mjölk, ägg och vete i Sverige och reaktionerna mot dessa livsmedel kan bli lika allvarliga som allergiska reaktioner mot jordnötter eller nötter. Att information om dessa vanliga allergener missas så ofta innebär att risken för allvarliga reaktioner är särskilt stor”, säger Ylva Sjögren Bolin, rådgivare på Livsmedelsverket.

Den som har fått felaktig information om allergener på en restaurang eller annat serveringsställe bör höra av sig om det till sin kommun. Det är livsmedelskontrollen i varje kommun som kontrollerar restauranger och serveringar.

”Om en konsument inte har fått rätt information är det bra att höra av sig till livsmedelskontrollen i sin kommun. Då kan livsmedelskontrollen reda ut varför det blev fel”, säger Maria Svensson.

Om ett företag lämnat fel information om allergener följs denna avvikelse ofta upp, exempelvis genom ett föreläggande och en uppföljande kontroll. Ett föreläggande innebär att företaget får en viss tid på sig att rätta till felet.

Samordnat kontrollprojekt – information om allergena ingredienser kan laddas ner här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker