Prisjämförelsesajten Matspar.se har tittat på förändringen i köpbeteende av livsmedel mellan januari 2023 och januari 2022. Siffrorna visar på en kraftig ökning av antalet frysvaror, konserver, soppor och produkter med lång hållbarhet. Samtidigt har ekologiska varor och färsk frukt minskat. Falukorven är den produkt som ökat mest i analysen – 226 procent fler falukorvar har lagts i kundvagnarna i januari i år. Statistiken bygger på beteende hos 330 000 besökare på matspar.se i januari 2023 och 246 000 besökare i januari 2022.
Det är betydligt fler som har lagt varor från butikernas egna varumärken i varukorgen, eftersom de generellt ligger lägre i pris. Garant (+100%), Eldorado (+108%), Coop (+109%), Ica (+53%) , Änglamark (+46%) har alla handlats i större utsträckning. Produkter med lång hållbarhet som konserver och soppor har ökat med 99% samtidigt har frysvaror har ökat med 77%. Även jäst (+125%) och mjöl (+112%) har ökat mycket, vilket indikerar att svenskarna börjat baka mer bröd för att spara pengar.
”Inflationen har i flera månader pressat upp priserna och tvingat folk att ändra sina vanor. Det är tydligt att konsumenterna har haft privatekonomin i åtanke när de handlat i januari i år. Frysvaror, konserver och billiga, men dryga råvaror, som falukorv, fläsk och potatis har alla handlats i betydligt större utsträckning,” säger Omid Ghanbari, VD på Matspar.se.
Det som minskat mest i kundvagnarna är färsk frukt, som äpplen, bananer, apelsiner och päron. Även ekologiska varor har minskat jämfört med januari 2022, -13%.
”På samma sätt som varor med lång hållbarhet ökar så väljer man bort saker som är dyrare och har kortare hållbarhet, färsk frukt är ett sånt exempel. Ett tips till konsumenter är att titta på frukt och grönsaker som är i säsong, eftersom de alltid är billigare. I Sverige kan det nu till exempel vara äpplen, morötter, vitkål och potatis”, säger Omid Ghanbari.
Så har analysen gått till:
Matspar.se har valt ut och jämfört ett antal produktgrupper och varor för att leta efter förändringar i köpbeteende till följd av stigande livsmedelspriser. Jämförelsen har gjorts mellan januari 2023 och januari 2022, då trafiken på Matspar.se ökade med 34 procent – från 246 000 till 330 000. I ökningarna eller minskningarna av produktgrupper och varor har resultatet viktats så att trafikökningen inte påverkar resultatet.