Hammars Bryggeri förvärvar Beer Studio AB i Umeå

PUBLICERAD: 27 januari 2023
UPPDATERAD: 24 februari

Anders Markstedt, Hammars Bryggeri och Oscar Brändström, Beer Studio.

Det senaste året har Hammars Bryggeri ökat sin omsättning med cirka 28 procent jämfört med föregående år. I takt med tillväxten går Hammars Bryggeri vidare i sin ”House of Brands”- strategi och förvärvar hantverksbryggeriet Beer Studio, som är beläget i ett före detta garage i Umeå.

Beer Studio grundades 2013 och tillverkar numera öl samt läsk- och tonicserien Pop Art Craft Soda med smaker, såsom Ingefära Lime, Blåbär, Lingon och Hjortrongranat.

”Genom att förvärva Beer Studio fortsätter vi vårt arbete med drycker inom premiumsegmentet. På Hammars Bryggeri jobbar vi med hantverksmässiga produkter där smak och tradition är nyckelord, därför är det norrländska bryggeriet en perfekt match för oss. Beer Studio producerar i vårt tycke några av de bästa dryckerna som vi någonsin smakat i sitt segment. De har ett kompromisslöst angreppssätt och använder bara de bästa råvarorna till att skapa magiska drycker”, kommenterar Anders Markstedt, VD på Hammars Bryggeri.

Beer Studio AB förvärvas genom en kvittningsemission och bolagets ägare blir därmed nya delägare i Hammars Bryggeri AB. Bryggeriet kommer att fortsätta att bedriva sin produktion i Umeå och blir därmed en viktig port till norra Sverige för hela Hammars portfölj.

”Att Beer Studio blir en del av Hammars Bryggeri gör att vi tillsammans blir starkare på marknaden med en bredare produktportfölj, med allt från öl, tonic och hantverksläsk till björksav. Tillsammans kan vi hjälpa och stärka varandra samt nå en större spridning i landet, där kvalitet från början till slut är grundpelaren. Hammars Bryggeris läsksortiment går hand i hand med vår Pop Art-serie, vilket gör att vi nu kan erbjuda kunden hantverksläsk i alla dess former”, säger Oscar Brändström, VD på Beer Studio.

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Nya Ready2Cook aluminiumtråg från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet.
R2C one size fits all 1920x1080

Leksands Knäckebröd får nytt utseende

Leksands Knäckebröds förpackningar får ny design och logga. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska startupen som producerar fiberbaserade förslutningar.
BOC

Plus Pack – nya livsmedelsförpackningar med 85% återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ.
Cubus fælles_edit2x