Brödinstitutet vill få unga att äta mer fullkorn

PUBLICERAD: 23 januari 2023
UPPDATERAD: 21 februari


De flesta svenskar, framförallt i yngre åldrar, äter alldeles för lite fullkorn. Nu vill Brödinstitutet ändra på attityden till fullkornsbröd hos yngre vuxna med en kampanj, som lyfter fullkornets hälsofördelar och visar att fullkornsbröd inte behöver vara så torrt.

Brödinstitutets årliga opinionsundersökning Brödtermometern visar att fullkorn är mer uppskattat i de högre åldrarna och att ju yngre ålder, desto större benägenhet att välja bort fullkorn. Det är ett folkhälsoproblem, menar Brödinstitutet, då fullkorn numera visat sig vara den enskilda kostfaktor som förebygger ohälsa i allra högsta grad, bland annat genom att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och vissa cancerformer.

Bröd är det populäraste sättet att äta fullkorn på (61 procent), följt av gröt och frukostflingor (23 procent vardera). I undersökningen framkommer att 65 procent av de yngre vuxna gärna väjer mackor som en fullgod måltid samtidigt som ökningen av dem som anser att bröd är en ”räddare i vardagen” har ökat med över 30 procent på 5 år. På frågan ”På vilket sätt skulle du ändra din kost om du skulle äta mer hälsosamt?” anger nästan hälften (48 procent) att de vill äta mer fullkorn, vilket innebär att det ligger i topp av vad man vill äta mer av.

Vetskapen om hur viktigt ett dagligt intag av fullkorn är, och i vilka livsmedel fullkorn finns, verkar dock saknas. Det gäller främst bland unga vuxna, där 73 procent inte känner till att fullkorn bara finns i spannmålsprodukter, såsom bröd, müsli, flingor, med mera. Hela 70 procent vet inte heller att fullkornsbröd både kan vara mörkt och ljust. I Sverige äter 9 av 10 för lite fullkorn.

När Sveriges befolkning ska ange vilket livsmedel som man uppfattar som nyttigast hamnar fullkornsprodukter först på femte plats efter grönsaker, frukt och bär, fisk och ägg.

”Det är helt tydligt att den breda massan och inte minst de yngre vuxna inte känner till fullkornets stora hälsofördelar. Det är dags att fullkornet får den uppmärksamhet det förtjänar då studier nu rätt länge har visat att det är minst lika viktigt att äta, som till exempel frukt och grönsaker. Dessutom är det något av det mest klimatsmarta vi kan äta”, säger leg dietist Maria Sitell, som är kommunikationschef på Brödinstitutet.

För att få unga att förstå fullkornsbrödets fördelar går Brödinstitutet ut med kampanjen ”Det torra livet på Brödinstitutet”. Kampanjen består av en semidokumentär filmserie med en stor portion självdistans, där karaktärerna Gunnar, Daniel och Bella från Brödinstitutet ger sig ut på sociala medier i ett till synes omöjligt uppdrag: att visa att fullkornsbröd inte behöver vara så torrt. De kan mycket om bröd och vitaminer, men lite mindre om TikTok-danser och ungdomskultur.

Filmerna kan ses på TikTok och Instagram @brodinstitutet samt www.brodinstitutet.se

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.