De flesta svenskar, framförallt i yngre åldrar, äter alldeles för lite fullkorn. Nu vill Brödinstitutet ändra på attityden till fullkornsbröd hos yngre vuxna med en kampanj, som lyfter fullkornets hälsofördelar och visar att fullkornsbröd inte behöver vara så torrt.
Brödinstitutets årliga opinionsundersökning Brödtermometern visar att fullkorn är mer uppskattat i de högre åldrarna och att ju yngre ålder, desto större benägenhet att välja bort fullkorn. Det är ett folkhälsoproblem, menar Brödinstitutet, då fullkorn numera visat sig vara den enskilda kostfaktor som förebygger ohälsa i allra högsta grad, bland annat genom att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och vissa cancerformer.
Bröd är det populäraste sättet att äta fullkorn på (61 procent), följt av gröt och frukostflingor (23 procent vardera). I undersökningen framkommer att 65 procent av de yngre vuxna gärna väjer mackor som en fullgod måltid samtidigt som ökningen av dem som anser att bröd är en ”räddare i vardagen” har ökat med över 30 procent på 5 år. På frågan ”På vilket sätt skulle du ändra din kost om du skulle äta mer hälsosamt?” anger nästan hälften (48 procent) att de vill äta mer fullkorn, vilket innebär att det ligger i topp av vad man vill äta mer av.
Vetskapen om hur viktigt ett dagligt intag av fullkorn är, och i vilka livsmedel fullkorn finns, verkar dock saknas. Det gäller främst bland unga vuxna, där 73 procent inte känner till att fullkorn bara finns i spannmålsprodukter, såsom bröd, müsli, flingor, med mera. Hela 70 procent vet inte heller att fullkornsbröd både kan vara mörkt och ljust. I Sverige äter 9 av 10 för lite fullkorn.
När Sveriges befolkning ska ange vilket livsmedel som man uppfattar som nyttigast hamnar fullkornsprodukter först på femte plats efter grönsaker, frukt och bär, fisk och ägg.
”Det är helt tydligt att den breda massan och inte minst de yngre vuxna inte känner till fullkornets stora hälsofördelar. Det är dags att fullkornet får den uppmärksamhet det förtjänar då studier nu rätt länge har visat att det är minst lika viktigt att äta, som till exempel frukt och grönsaker. Dessutom är det något av det mest klimatsmarta vi kan äta”, säger leg dietist Maria Sitell, som är kommunikationschef på Brödinstitutet.
För att få unga att förstå fullkornsbrödets fördelar går Brödinstitutet ut med kampanjen ”Det torra livet på Brödinstitutet”. Kampanjen består av en semidokumentär filmserie med en stor portion självdistans, där karaktärerna Gunnar, Daniel och Bella från Brödinstitutet ger sig ut på sociala medier i ett till synes omöjligt uppdrag: att visa att fullkornsbröd inte behöver vara så torrt. De kan mycket om bröd och vitaminer, men lite mindre om TikTok-danser och ungdomskultur.
Filmerna kan ses på TikTok och Instagram @brodinstitutet samt www.brodinstitutet.se