Salternativ – ny kampanj sätter ljuset på svenskarnas saltintag

PUBLICERAD: 19 januari 2023
UPPDATERAD: 21 februari

Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer bör saltintaget inte överstiga sex gram per dag, det vill säga en tesked. Foto: Hjärt-Lungfonden|Matkreatören Markiz Tainton.

Nu startar Hjärt-Lungfonden kampanjen ”Salternativ” för minskad saltkonsumtion i Sverige. Bakom kampanjen står Livsmedelsverket, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.

Enligt nya siffror från Folkhälsomyndigheten har andelen självrapporterade fall av högt blodtryck ökat med nästan fem procentenheter på tio år.

”Vi svenskar får i oss alltför mycket salt jämfört med den högsta rekommenderade dagliga dosen sex gram. Om vi minskar vårt saltintag kan antalet drabbade av hjärt-kärlsjukdomar som hjärtinfarkt, hjärtsvikt och stroke minska dramatiskt”, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Att äta för mycket salt kan leda till förhöjt blodtryck som i sin tur ökar risken för hjärt-kärlsjukdom. Aktuell forskning kopplar omkring 10 procent av strokefallen och 22 procent av sjukdomarna i hjärtats kranskärl till hög saltkonsumtion. Dessutom lever allt fler svenskar med högt blodtryck, som kopplas till högt saltintag. Idag beräknas över två miljoner svenskar leva med den allvarliga riskfaktorn.

”Mycket av saltet finns redan i maten vi handlar i butik eller på restaurang, vilket gör det svårt för individen att själv sänka sitt saltintag. För att åstadkomma resultat på befolkningsnivå krävs att hela livsmedelsbranschen agerar samtidigt och stegvis, så att vi hinner vänja oss vid mindre salt smak. Branschen gör redan en del, men nu krävs en större satsning från regering och myndigheter i form av en handlingsplan”, säger Anette Jansson, sakkunnig på Hjärt-Lungfonden.

Även om det inte räcker med att ta bort saltkaret från köksbordet, så finns en viss hjälp för den som på egen hand vill försöka minska sin saltkonsumtion. Det handlar till exempel om att jämföra saltinnehållet i olika typer av bröd, ost och skinka och välja de produkter som innehåller minst salt, eller välja Nyckelhålsmärkta produkter, som är mindre saltade.

Kampanjen ”Salternativ” syftar till att öka allmänhetens kunskaper om och intresse för ett minskat saltintag. I samarbete med Markiz Tainton sprids inlägg och filmer på instagram, där den kända matkreatören bland annat förmedlar hur man kan hitta produkter med ett lägre saltinnehåll och inspirerar med recept kryddade på ett sätt som minskar saltbehovet.

Fakta om salt:
• Att äta för mycket salt höjer blodtrycket, som i sin tur ökar risken för hjärt-kärlsjukdom. Var femte hjärtinfarkt och vart tionde strokefall i Sverige orsakas av överkonsumtion av salt.
• Enligt Livsmedelsverkets nationella rekommendationer bör man inte äta mer än max sex gram salt per dag. Svenska folket får i sig betydligt mer än så.
• Idag lever över två miljoner svenskar med förhöjt blodtryck, som är kopplat till en alltför hög konsumtion av salt. Högt blodtryck är också en allvarlig riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar som hjärtinfarkt, hjärtsvikt och stroke.
(Källa: Hjärt-Lungfonden)

Läs mer om kampanjen ”Salternativ” här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206