Paulig-ägda Santa Maria ger sig in i snackskategorin

PUBLICERAD: 16 januari 2023
UPPDATERAD: 21 februari

Paula Backman är Chief Marketing Officer på Paulig.

Nu äntrar Paulig-ägda Santa Maria en för varumärket helt ny spelplan – snacks. Med lanseringen av fem poppade chips vill Paulig erbjuda ett alternativ till de traditionella, friterade potatischipsen.

Lanseringen av Santa Marias snackssortimentet har möjliggjorts av Pauligs förvärv av Liven, en spansk tillverkare av snacks och Tex Mex-produkter. Istället för att friteras utsätts ingredienserna för värme och tryck, vilket gör att de ”poppar” till lätta och krispiga chips, som innehåller 60 procent mindre fett än vanliga friterade chips.

”Varumärket Santa Maria är en välkänd och betrodd smakexpert med starka marknadsledande positioner inom bland annat Tex Mex och kryddor i norra Europa. Men nu går vi in i snackskategorin som en riktig utmanare. Hur gör vi det? Jo, vi vet att alternativa snacks, som våra poppade chips, blir allt mer populära och vi siktar på att nå konsumenter som är sugna på något nytt. För att lyckas med detta krävs en fantastiskt smakrik produkt men också betydande och långsiktiga investeringar i disruptiv marknadsföring och kommunikation, säger Paula Backman, Chief Marketing Officer på Paulig.

De nya poppade Santa Maria-chipsen lanseras i Sverige i januari 2023. Sortimentet består av fem varianter: Supreme Cheese, Sourcream & Onion, Sweet Chili, Jalapeño Cheese och Grilled Paprika.

”Vi vill erbjuda konsumenten något nytt och spännande, som ett alternativ till de vanliga potatischipsen. Att chipsen poppas istället för att friteras gör dem härligt luftiga och krispiga, med 60 procent mindre fett och 100 procent fantastisk smak”, säger Paula Backman.

Snackskategorin omsätter 38 miljarder euro i Europa (GlobalData, Opportunities in Western European Savory Snacking report 2022) och förväntas fortsätta sin positiva utveckling under kommande år.

”Med vår stora produktionskapacitet och innovationsförmåga inom snacks, kombinerat med Santa Marias starka varumärke och lojala konsumentbas, kliver vi in på arenan med starka muskler. Vi har ett långsiktigt perspektiv och är fast beslutna att accelerera lönsam tillväxt i kategorin tillsammans med handeln”, säger Rolf Ladau, VD på Paulig.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
image

Vindelnrökt skinka får skyddad geografisk beteckning

Vindelnrökt skinka är ett hundraårigt hantverk som än idag röks i samma handmurade ugnar som när verksamheten startade.
Vindelnrökt skinka

MAX nära nå målet om varannan måltid utan rött kött

Under 2023 kom nästan varannan måltid på MAX Burgers restauranger från annat än rött kött.
max

Coop testar skanner som visar om avokadon är mogen

Från mitten av juli kommer åtta utvalda Stora Coop att erbjuda avokadoskanning direkt i butik.
avocado