Kundkassa för ensamma som vill prata med någon

PUBLICERAD: 11 januari 2023
UPPDATERAD: 21 februari


I Holland finns speciella butikskassor för den som vill prata med någon.

Jumbo är en holländsk supermarketkedja med över 700 butiker. År 2019 startade man ”Kletskassa” i 200 butiker. Översatt blir det ”pratkassa”. Det är en speciell kassa för kunder som inte har bråttom och som gärna tar ett litet samtal med personalen i kassan. Den här specialkassan skapades för att hjälpa ensamma människor, främst äldre, men alla är välkomna att använda den. Satsningen är en del av ett program kallat ”One Against Loneliness”, som jobbar med att knyta till sig företag, organisationer och personer för att bli ett stöd för äldre människor.

När ser vi det hos en svensk butikskedja? Med all självscanning verkar vi snarare gå åt det andra hållet.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623