Axfood ingår långsiktigt samarbete med Generation Pep

PUBLICERAD: 22 december 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Klas Balkow, Axfood och Carolina Klüft, Generation Pep.

Axfood och Generation Pep ingår ett långsiktigt samarbete med målet att tillsammans arbeta för att främja barns och ungas hälsa. I förlängningen ska Axfood och Generation Pep bidra till sundare matvanor och bättre hälsa för alla.

Det långsiktiga samarbetet mellan Axfood och Generation Pep innebär att organisationerna tillsammans ska sprida information om, underlätta för och genomföra aktiviteter som får barn och unga att göra mer hälsosamma val – och därmed leva ett nyttigare, längre och hälsosammare liv.

”Självklart står vi bakom Generation Peps vision om att alla barn och unga ska ha möjligheten och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Vi vet att grunden till bra och hälsosamma matvanor läggs i tidig ålder och tillsammans med Generation Pep vill vi skapa förutsättningar för barn och unga att äta bra resten av livet”, säger Axfoods VD Klas Balkow.

Axfood blir genom samarbetet ”founding partner” till Generation Pep. Samarbetet, som inleds den 1 januari 2023 och sträcker sig till och med utgången av 2025, kommer att sätta sin prägel inom olika delar av Axfoodfamiljen och koncernens verksamheter.

Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att alla barn och unga ska ha rätten och möjligheten att leva ett aktivt och hälsosamt liv, genom att sprida kunskap och skapa engagemang i hela samhället.

”De flesta barn och unga i Sverige idag rör sig för lite och äter för dåligt. För att vända utvecklingen vill vi skapa en folkrörelse för mer fysisk aktivitet, bättre matvanor och en mer jämlik hälsa för barn och unga. Här tror vi att en så stor och samhällsviktig partner som Axfood kan bidra till att göra skillnad”, säger Generation Peps verksamhetschef Carolina Klüft.

Klas Balkow och Carolina Klüft berätta mer om samarbetet i denna video

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker