Orkla Confectionery & Snacks Sverige förvärvar BUBS

PUBLICERAD: 21 december 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Orkla Confectionery & Snacks VD Patrick Axzell.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige förvärvar 100 procent av aktierna i konfektyrföretaget BUBS, som producerar och marknadsför huvudsakligen vegansk sockerkonfektyr i påsar och som lösviktsgodis på den nordiska marknaden.

BUBS kommer att drivas som ett dotterbolag till Orkla Confectionery & Snacks Sverige och nuvarande VD, Niclas Arnelin kommer att vara kvar i bolaget som affärsområdeschef för BUBS. Det innebär bland annat att samtliga medarbetare i BUBS arbetar kvar och att produktionen fortsatt kommer att vara förlagd i företagets anläggning i Jönköping.

”Vi vill växa och bli Sveriges ledande hållbara snacks- och konfektyrbolag. BUBS är Sveriges åttonde största konfektyrföretag och visar mycket kraftig tillväxt. Det här är en investering som ligger helt i linje med att stärka Orkla Confectionery & Snacks Sveriges strategiska satsning inom konfektyr och hållbara varumärken. BUBS är ett starkt varumärke och bolag som ger oss en bra plattform för fortsatt tillväxt i Sverige, men också i våra övriga nordiska och baltiska länder”, säger Patrick Axzell, VD i Orkla Confectionery & Snacks Sverige.

BUBS har haft en genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10 procent sedan 2012/2013 och hade 2021/2022 (brutet räkenskapsår) en omsättning på 211 miljoner kronor. Säljare är medlemmar i familjen Lindström som grundade företaget 1992. Dessutom har VD Niclas Arnelin en mindre andel som också ingår i försäljningen.

”Vi lämnar gärna över stafettpinnen till Orkla och har tilltro till att de kommer att utveckla företaget vidare till nästa nivå”, säger Ulrik Lindström, å ägarfamiljens vägnar.

Det formella ägarbytet sker under första kvartalet 2023. Parterna är överens om att inte offentliggöra den överenskomna köpeskillingen.

”Vår ambition är att dubbla vår omsättning till 2030, där BUBS utgör en viktig del. För att fortsätta denna tillväxtresa kommer vi att bygga vidare på bolagets befintliga strategi och samtidigt utnyttja de fördelar som kommer med att BUBS nu blir en del av ett större bolag”, säger Patrick Axzell.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58