Stärkt stöd till skånska startups inom foodtech

PUBLICERAD: 16 december 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Daniel Persson, Minc, Ulrika Forsgren Högman, Malmö Stad och Christian Nyhlén, Krinova Incubator & Science Park, har tecknat ett samarbetsavtal som ska bidra till att utveckla livsmedelsområdet i Malmö och Skåne.

Malmö Stad, Minc (Malmös startuphus) och Krinova Incubator & Science Park har tecknat ett samarbetsavtal som ska bidra till att utveckla livsmedelsområdet i Malmö och Skåne. Samarbetet är en del i det pågående strategiska arbetet kring att stärka innovationsstödet i Malmö med livsmedelskompetens, så att unga kunskapsföretag inom hela livsmedelskedjan ska kunna utveckla sina företag under bästa möjliga förutsättningar.

Livsmedel är ett av de tillväxtområden som pekas ut i Skånes innovationsstrategi. I Skåne finns hela livsmedelskedjan representerad, från produktion via förädling och förpackning till handels- och konsumentled. Lupinta, Sproud och Angry Camel är exempel på nya företag som har etablerat sig i området de senaste åren.

Både Malmö och Kristianstad har viktiga roller som innovationshubbar där innovativa företag inom hela livsmedelskedjan väljer att utveckla sina företag.

”Samarbetsavtalet med Minc och Krinova skapas för att öka kompetensen i regionen och för att locka fler entreprenörer inom livsmedel till Skåne. Det ligger även i linje med de satsningar som Malmö stad gör på livsmedelsområdet”, säger Ulrika Forsgren Högman, enhetschef på Innovation och utveckling i Malmö Stad.

Kristianstadsbaserade Krinova har ett regionalt uppdrag som omfattar utveckling av hela livsmedelsområdet i Skåne. Inkubatorprogrammet med livsmedelsinriktning som Krinova erbjuder bygger på mer än tio år av erfarenhet kring innovationsstöd och företagsutveckling. Minc, Malmös startuphus, som samlar många av Malmös startups inom tech och hållbarhet har i dag även ett ökande antal foodtech-bolag i sin miljö och som en del i samarbetet kommer Krinova också att ha fysisk närvaro på Minc.

”Våra specialistområden kompletterar varandra. Vi har samma mål, att hjälpa nya företag att växa, och har lättare att nå dit om vi hjälps åt och delar med oss av våra affärsutvecklare, vår specialistkompetens och kontakter”, säger Daniel Persson, VD för Minc.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623