Solera tar över importen av finska dryckesvarumärken

PUBLICERAD: 14 december 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Solera Swedens portfölj utökas i början av 2023 med det finska varumärket Original Long Drink, en ginbaserad blanddryck som inofficiellt har fått en egen årsdag i Finland. Samtidigt kompletteras portföljen med det klassiska ölvarumärket Lapin Kulta.

Original Long Drink skapades inför OS i Helsingfors 1952 och säljs idag i hela världen. I Finland firas drycken inofficiellt den 12 november som är ”årets gråaste dag”. Original Long Drink är bland de bäst säljande RTD:s på Systembolaget. Det anrika ölet Lapin Kulta, som är ett av de mest sålda öl-varumärkena i Finland, gör en come back på den svenska marknaden.

Båda varumärkena tillverkas av ett av Finlands ledande bryggerier, Hartwall. Både Hartwall och Solera är en del av danska Royal Unibrew Group, som satsar på lokal produktion.

”Vi är glada att ta över importen av Original Long Drink och Lapin Kulta där vi nu ser fram emot att ytterligare accelerera tillväxten. Dessa varumärke blir en viktig del av vår RTD- och öl-portfölj och bidrar till vår tillväxt och ambition att bli en ledande multibeverage-leverantör i Sverige”, säger Mica Lindholm, VD på Solera Sweden.

Original Long Drink produceras fortfarande efter originalreceptet från 1952 med en blandning av finskt premiumgin och grapefruktsoda. Drycken skapades inför OS i Helsingfors 1952, när de lokala restaurangerna var rädda att inte hinna betjäna alla gäster. Då presenterade Hartwall-bryggeriet en innovation: en cocktail på burk. Snabb att servera – redo att dricka. Drycken skulle egentligen endast serveras under OS men blev så populär att produktionen har fortgått sedan dess. Idag är Original Long Drink den mest sålda RTD även i Sverige. Den finns även i en alkoholfri variant. Lagerölet Lapin Kulta finns i alkoholhalterna 5,2% och 3,5% samt alkoholfri.

Solera börjar sälja Original Long Drink och Lapin Kulta på Systembolaget och till HoReCa-kunder 1 januari 2023 samt till dagligvaruhandeln den 30 januari 2023.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden