Ny rapport: Matkedjornas kampanjer bidrar till ohälsa

PUBLICERAD: 6 december 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Olga Grönvall Lund är Reformatens generalsekreterare och grundare. Foto: Kegen Lorentzon

Nästan hälften av alla erbjudanden online hos svenska matbutiker är på produkter som har högt innehåll av mättat fett, socker och salt. Fyra av fem av dessa erbjudanden är flerköp. Det visar undersökningen Superlist Sweden Health 2022

Under sex veckor i augusti och september undersökte tankesmedjan Questionmark, i samarbete med Reformanten, vilka typer av produkter som var på erbjudande online hos Coop, Ica, Hemköp och Willys, totalt 13 300 erbjudanden. Granskningen visade att nästan hälften av produkterna var så kallade HFSS-produkter (High in Fat, Salt or Sugar). Dessutom var fyra av fem av dessa erbjudanden så kallade flerköp, som ”köp 3 för 50 kronor”.

”Flerköpserbjudanden, och i detta fallet av ohälsosamma produkter, leder till att folk köper mer varor än planerat. Med extrapriser som inte kräver flerköp har konsumenten i alla fall möjligheten att bara köpa det som de faktiskt behöver. Kanske hade man bara tänkt köpa en chipspåse, men när man ser erbjudandet två chipspåsar för 39 kronor så slänger man ner en påse till. Det påverkar både hälsan och plånboken”, säger Olga Grönvall Lund, generalsekreterare och grundare av Reformaten.

”Det är inte lätt att äta rätt idag. Konsumenter blir ständigt pushade att köpa och äta mat som varken är bra för deras eller planetens hälsa. Vad som är på erbjudande har stort inflytande på vad folk köper. Här borde handeln ta ett större ansvar. Ica, Coop och Axfood har en fantastisk möjlighet att använda sin unika maktposition för att hjälpa sina kunder att handla produkter och råvaror som främjar den individuella hälsan, något som skulle leda till en friskare befolkning. Vi är medvetna om att vinstmarginalerna ofta ligger i just dessa produktkategorier, men vi hoppas ändå att de stora kedjorna ser bortom sina kvartalsrapporter och tar sitt samhälleliga ansvar, speciellt med kommande generationer i åtanke.”

Definitionen av ohälsosamma produkter baseras på den brittiska näringsmodellen (NPM) som säger att, om en produkt innehåller nivåer av fett, salt eller socker som inte är i balans med mer nyttiga näringsämnen, anses produkten vara ”HFSS” (High in Fat, Salt or Sugar).

”Vi tycker att det är viktigt att alla aktörer som agerar i vår omvärld är med och tar ett ansvar för att bygga ett långsiktigt hållbart samhälle för människor, djur och natur. Att driva konsumtion som bidrar till ohälsa känns inte särskilt hållbart. Därför är denna rapport så viktig”, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Från och med oktober 2023 kommer den brittiska regeringen att förbjuda flerköpskampanjer av ohälsosamma produkter med mycket fett, salt och socker, som ett försök att stävja epidemin av livsstilrelaterade sjukdomar som fetma och diabetes. De blir först ut i världen med en sådan lagstiftning.

”I Reformatens tidigare arbete har vi sett ett bristande intresse från politikernas håll att styra konsumenter mot en mer hållbar och hälsosam matkonsumtion. Här har istället näringslivet chansen att styra den utvecklingen i rätt riktning och ta sitt ansvar att se över vilken typ av produkter man har på erbjudanden och hur man använder sig av flerköpserbjudanden”, säger Olga Grönvall Lund.

Fakta om undersökningen:
Superlist är ett multinationellt forskningsprojekt som drivs av tankesmedjan Questionmark Foundation. Rapporten Superlist Sweden Health 2022 har tagits fram tillsammans med Reformaten och är finansierad av Svenska Postkodstiftelsen. Questionmarks syfte är att granska och ge insikt i vad dagligvaruhandeln gör för att göra våra matvanor och vårt matsystem mer hälsosamt och hållbart. Superlist visar vilka kedjor som ligger i framkant för att driva positiv matkonsumtion och var det finns utrymme för förbättring.

Reformaten är en partipolitiskt och religiöst obunden förening med målet att påskynda en forskningsbaserad omställning av matsystemet.

Rapporten Superlist Sweden Health 2022 kan laddas ner här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.