Sverige tog silvermedalj i Culinary World Cup

PUBLICERAD: 2 december 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Per-Erik Berglund, Znapshot.

Det blev en silvermedalj till Svenska Kocklandslaget i Culinary World Cup i Luxemburg, efter topprestationer i både Varmköket och Chef’s Table. Guldet gick till Schweiz och Norge blev trea.

För Sverige drog världsmästerskapet igång den 26 november med grenen Varmköket, eller Restaurant of the Nation, där Svenska Kocklandslaget tog guld. Några dagar senare var det dags för den nya grenen, Chef’s Table.

I grenen Varmköket skulle laget leverera 110 kuvert av en trerättersmeny, där juryn slumpmässigt valde ut fem tallrikar av varje rätt att bedöma. Under nyheten Chef’s Table presenterade lagen en avsmakningsmeny som lyfter sitt lands lokala smaker och tekniker. Till Chef’s Table skulle lagen även presentera ett tema för rätterna som serverades. För Kocklandslaget blev temat Embrace där de ville hylla och lyfta det fina samarbetet de har med producenter, leverantörer och partners men även inom laget.

”Alla fantastiska aktörer runt omkring oss har verkligen varit en otroligt viktig del av vår resa. Det var detta vi ville lyfta med vårt tema Embrace, och även om det inte blev guld är jag grymt stolt över lagets prestationer under detta VM. Nu blickar vi framåt och laddar inför OS 2024”, berättar Marie Skogström, coach för Kocklandslaget.

Den 1 december presenterades det slutgiltiga resultatet: Schweiz knep guldet före Sverige, som fick silver, och Norge på bronsplats.

”Vi är såklart besvikna att vi inte riktigt nådde hela vägen fram, siktet har varit inställt på att försvara vårt guld sen vi började träna ihop som lag. Vi hade tyvärr inte marginalerna på vår sida och det var en riktigt tight strid i toppen, där Schweiz bjöd på tufft motstånd. Vi är dock väldigt tacksamma för det otroliga stöd vi upplevt från fans och familj både här på plats och hemifrån, otroligt mäktigt och något jag aldrig kommer att glömma”, säger Jens Ericsson, General Manager för Kocklandslagen.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623