Agronod får två nya delägare: Arla och HKScan

PUBLICERAD: 29 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Startup-bolaget Agronod, som utvecklar en nationell dataplattform för delning av jordbruksdata, är ett samägt initiativ mellan Lantmännen, Växa, Hushållningssällskapet och LRF. Nu får bolaget ytterligare förstärkning, när Arla Sverige och HKScan Sverige kliver in som två nya ägare.

Tidigare i år presenterade Agronod en pilotversion av ett nytt verktyg för automatisk klimatberäkning på gårdsnivå, Agrosfär. I september beviljades Agronod, i ett första steg, en finansiering på 50 miljoner kronor av Jordbruksverket för att utveckla en nationell dataplattform för delning av jordbruksdata. Nu sker nästa steg i Agronods utvecklingsresa, när bolaget får förstärkning i ägarstrukturen i form av HKScan Sverige och Arla Sverige.

”Dataplattformen som vi utvecklar väcker stort intresse hos branschföretag, organisationer, myndigheter och lantbrukare. Att skapa konkret värde och nytta på gårdsnivå är centralt i det vi gör. Därför är det mycket positivt att Agronod nu kan bredda ägarbasen ytterligare och samla en väldigt stor del av svensk lantbruksnäring. Ägarkonstellationen står tydligt bakom vårt viktiga arbete med att möjliggöra ökad lönsamhet och hållbarhet för svenska lantbrukare genom datadelning”, säger Emilia Liljeström, VD hos Agronod.

Agronods dataplattform kommer att skapa värde framåt för hela branschen, menar Lars Appelqvist, VD för HKScan Sverige:

”Målet för vår satsning Gårdsinitiativet är att i nära samarbete med våra leverantörer identifiera och utvärdera konkreta insatser på gård med målet att sänka klimatavtrycket och öka miljönyttorna. För att lyckas med det behöver dessa insatser kunna mätas på ett enhetligt och kostnadseffektivt sätt. Agronods nya plattform är en utmärkt lösning, som vi är övertygade om att hela branschen kommer att kunna dra nytta av framöver. Ägarskapet är en värdefull möjlighet för oss att som ansvarstagande livsmedelsföretag kunna bidra till hållbarhetsarbetet inom svenskt lantbruk i samverkan med övriga ägare”, säger Lars Appelqvist.

Att Arla Sverige nu kliver in som ny ägare hos Agronod ser Kai Gyllström, VD på Arla Sverige, som ett viktigt steg i att underlätta Arla-böndernas vardag och bidra till konkret nytta på gårdarna.

”Vi är väldigt glada över att kliva in som ägare i Agronod. Genom att automatisera inhämtningen av mycket av den data som lantbrukare rapporterar i dag kan vi förhoppningsvis göra vardagen enklare för svenska Arlabönder”, säger Kai Gyllström.

Agronods styrelseordförande Per Arfvidsson välkomnar Arla Sverige och HKScan Sverige som nya delägare:

”Ambitionen och målsättningen är hög med den datainfrastruktur som Agronod utvecklar. Branschen behöver samlas och agera för att möjliggöra ett starkare och mer lönsamt svenskt lantbruk och svensk livsmedelsindustri. För att klara det behövs affärsutveckling baserad på strukturerade, kvalitetssäkrade och lättillgängliga data. Agronods datainfrastruktur kommer att omfatta all lantbruksdata och användas till en mängd innovationer och applikationer inom områden som hållbarhet, effektivitet och nya affärsmodeller, säger Per Arfvidsson.

Läs mer om Agronod här

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx