Tio idéer nomineras till 100% Cirkulärt 2022

PUBLICERAD: 23 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Årets finalister till hållbarhetspriset 100% Cirkulärt står för en mångfald av idéer för omställning till cirkulär ekonomi i restaurangbranschen. Ett tecken i årets omgång är att fler aktörer än restauranger skickar in idéer för branschutveckling, ett annat att social hållbarhet tar allt större plats.

100% Cirkulärt är ett framtidsinriktat hållbarhetspris som uppmärksammar och stöttar förnyelseprojekt från idé till verklighet under sex månader. Lärdomarna från projekten följs upp och sprids i syfte att inspirera restauranger till omställning till den cirkulära ekonomin.

Juryn i årets omgång av 100% Cirkulärt har mottagit en mångfald av förslag från hela landet. Idéerna handlar om allt ifrån matsvinn, smarta förpackningar och energibesparingar till inredningsdesign och social hållbarhet. Förslagen kommer både från restauranger andra aktörer som vill stötta restaurangbranschen i omställningen.

”Det är viktigt att så många som möjligt tänker hållbart och cirkulärt och samarbetar, inte minst nu när branschen har det tuffare än någonsin”, säger Per Styregård, juryns ordförande i 100% Cirkulärt.

Juryn har valt ut de tio idéer som bedöms motsvara kriterierna bäst. De nominerade finalisterna utan inbördes rangordning är:

  • Lilla Bjers: Inspirationsdagar om hur en grönsaksgård och restaurang utvecklas cirkulärt
  • Reprofit: System för nyckeltal som mätverktyg för cirkularitet på restauranger
  • Ringo Eco: System för tvätt och återanvändning av take away-förpackningar
  • Kalf & Hansen: Manual för minskad miljöpåverkan på restauranger
  • Green Loop System: Återanvändning av plastservis i offentliga restauranger
  • Skoogs Krog & Logi: Självförsörjande restaurang i fjällen
  • Kafeega UF Lerums Gymnasium: Kaffesump blir gödningsmedel
  • Vår Lokal: Modell för att driva en hållbar verksamhet med fokus på mat, möten och nätverk
  • Husmor Lisa: Nätverk för viltplockare som tar tillvara vilda växter till restauranger
  • Wayout: Nyckelfärdiga vatten- och dryckfabriker i miniatyr

Kriterier för att vinna priset och få ta del av innovationsstödet är att idén ska bidra till att resurser tas tillvara på ett bättre sätt, kunna växa i storlek och bli lönsam, göra konkret och mätbar nytta samt ha potential att spridas och på så sätt påverka fler restauranger, och även andra delar av matsystemet.

Måndagen den 5 december utser juryn de tre vinnarna som får innovationsstöd och hjälp att förverkliga sina idéer under våren 2023.

Hållbarhetspriset 100% Cirkulärt instiftades 2016 av White Guide på initiativ av Stockholm Gas. Priset utvecklas vidare till ett innovationsprogram i samarbete med Electrolux Professional, Martin & Servera och representanter från näringsliv, akademi och organisationer, som Axfoundation, Generation Waste, Good Food Capital, Restaurangakademien, RISE, Sveaskog och Vasakronan.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58