PBX efterlyser framtidens hållbara innovationer

PUBLICERAD: 16 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari


PBX, Reitan Convenience living lab, lanserar den rikstäckande tävlingen Framtidens korv i jakten på nya hållbara produkter och idéer för framtidens convenience-butiker. Vinnaren får prispengar, en plats i butikshyllan och möjlighet att se sin produkt eller tjänst i Pressbyråns och 7-Elevens butiker runt om i Sverige.

PBX testar, utmanar och provar sig fram för att hitta nya vägar till hållbara val. Både koncept och produkter testas utifrån hårda hållbarhetskriterier. För att uppmuntra till innovation och ta vara på nya idéer för en hållbar värld söker därför PBX nu efter innovatörer som vill hjälpa till att bidra till framtidens convenience.

”Vår resa för att skapa en hållbar framtid inom convenience-branschen har bara börjat. Vi har mycket att lära, men är helt övertygade om att vi inte kommer att kunna göra detta helt själva. Vi vet att det finns talanger runt om i hela Sverige som väntar på sin chans att visa upp sina hållbara och smarta idéer. Lösningarna på hållbarhetsutmaningarna hittar vi tillsammans med andra och därför hoppas vi att tävlingen genererar många bidrag och är starten på lika många spännande samarbeten framöver”, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience.

Tävlingen Framtidens korv handlar om att dammsuga Sverige på nya hållbara produkter eller innovativa tjänster att testa på marknaden. Bidragen kan till exempel vara en ny sorts hållbar korv, en CO2-snål macka, en yoghurt som inte är yoghurt, en klimatsmart tjänst eller något som ingen någonsin tidigare har hört talas om.

”Vi vill driva på efterfrågan på hållbar convenience och då krävs det produkter och tjänster som är bra för oss och våra kunder och samtidigt är inom planetens gränser. Vi ser därför fram emot att hitta fler smarta idéer och lösningar att ta in i vårt sortiment. Vi är alltid öppna för nya idéer och hoppas att Framtidens korv kan bidra till att fler vågar ta steget och följa med oss på vår krokiga resa mot framtidens convenience”, säger Malin Eklund.

Tävlingen pågår fram till och med den 31 december 2022. Vinnaren utses av en jury och får sin produkt eller tjänst presenterad på hyllorna i PBX-butiken i Stockholm. Vinnaren får också 50 000 kronor i prispengar och chansen att se sin produkt i Pressbyråns och 7-Elevens butiker runt om i Sverige.

Läs mer om tävlingen här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

43 procent mindre socker i Carlsbergs läsk

75 procent av all läsk som Carlsberg Sverige säljer idag är fri från tillsatt socker.
ZINGO

Han är Ica Sveriges nya marknadschef

Fredrik Kullberg tillträder som marknadschef på Ica Sverige den 1 mars.
Annika SvedbergAnnika Svedberg - Retuschera bort utväxt hår

Fairtrade skärper kraven på avskogningsfritt kaffe

De nya kriterierna för Fairtrade-certifierat kaffe är striktare än EU:s avskogningsförordning.
KAFFE_Costa-Rica_kaffebonor-i-hander_Fotograf-Eyder-Montano_ID-20787-1024x683

CEJN lanserar blåspistol i detekterbar plast

208 Detect blåspistol är den första metall- och röntgendetekterbara blåspistolen i plast på den globala marknaden.
metal-xray-detectable3