Sopköket lanserar frysta färdigrätter gjorda på räddade råvaror

PUBLICERAD: 11 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari

|

Sopköket lanserar färdiglagad frysmat gjord på räddade råvaror som annars skulle ha kasseras som svinn. De fyra frysmåltider som lanseras i första etappen är Pappas Tomatsås med SejfiléElins KimchigrytaFarmors Curry samt en smoothie. Råvarorna kommer från Coop Medborgarplatsen och Ica Kvantum Södermalm och de färdiglagade frysrätterna kommer initialt att säljas i just dessa två butiker. Förutom räddade råvaror från de två butikerna innehåller rätterna även ingredienser från Kvalitetsfisk AB, Quorn samt Årets Kock-finalen. Andelen räddade råvaror som ingår i varje måltid är beroende av vilka produkter som Sopköket får in. Målet är att den ska ligga på 65-95 procent.

”Genom att köpa våra färdigrätter sparar konsumenterna tid i livspusslet samtidigt som de gör något för miljön. Dessutom är de goda och vällagade. Vi strävar efter att det alltid ska finnas minst tre sorters frysta rätter i butik. Utbudet kan variera, då rätterna utgår ifrån vilka råvaror som vi lyckas rädda varje vecka”, säger Filip Lundin, VD och grundare för Sopköket.

Sopköket grundades 2015 av entreprenören Filip Lundin. Han ville göra skillnad både för miljön och för utsatta människor och kom på idén att tillaga måltider av matsvinn från livsmedelsbutiker. I dag driver han cateringverksamhet och håller till i Söderhallarna i Stockholm, en verksamhet som minskar matsvinnet från Ica Kvantum Södermalm och Coop Medborgarplatsen med ett ton i veckan. Sedans start har Sopköket tagit hand om cirka 45 ton råvaror som annars skulle ha slängts, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på ungefär 90 ton. Sopköket har vunnit en rad priser och utmärkelser, bland annat Änglamarkspriset, Stockholms Innovationsstipendium Social och Ekologisk Hållbarhet samt Nätverket Hållbar Besöksnärings pris Årets Hållbarhetsinsats.

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Årets sommarglassbåt: En svalkande sommarbris

SIA Glass lanserar Årets Sommarglassbåt och en helt ny Glassbåtskollektion för en dag på stranden.
Pressmeddelande.sommarkampanj

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Carlsberg Sverige lanserar elektrisk öl

Carlsberg Sverige lyfter fram den utökade satsningen på elektrifierade transporter med lanseringen av en "elektrisk" öl.
03_PhoneCan_16x9_LinkedIn