Ny ost från Jämtland på nordiska stjärnkrogar

PUBLICERAD: 28 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Arla Unika lanserar ännu en ost tillverkad på mejeriet i Östersund, Guldklimp, som är varumärkets tredje svenska ost efter Koryfé och Hallands Himmel. Guldklimp är en grynpipig ost som först lagras i tolv månader och därefter mognadslagras i minst 16-18 månader för att få sin speciella smakprofil. Osten har en kompakt konsistens med en öppen och porös struktur, full av proteinkristaller som glittrar i solen likt ”små guldklimpar” – därav namnet. De salta och bittra smaktonerna hålls tillbaka för att ge plats åt sötma och umami.

”Guldklimp är en multitalang. Du kan använda den i mat, på bröd, på en ostbricka eller låta den stå i centrum – helt ensam. Osten passar dessutom utmärkt i det gröna köket, där den kan tillföra massor av umami till rätten”, säger Frida Ewertsson, gastronomiskt ansvarig på Arla Unika i Sverige.

Guldklimp är en så kallad Unika X-ost och serveras därför på utvalda restauranger i Sverige och Danmark. Den finns även att köpa i Arla Unikas butiker i Östermalmshallen i Stockholm, i Torvehallerne i Köpenhamn samt i Klostergade i Århus

Läs vidare

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Nya funktionella havredrycker från Fazer Aito

Fazer Aito Boost är en ny kategori funktionella havredrycker, som kommer i de två smakerna hallon och mango.
boost

Senaste nytt

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2