Fredag den 14 oktober infaller Äggets Dag, som instiftades 1996 av International Egg Commission och firas i hela världen. 86 procent av svenskarna äter ägg flera gånger i veckan och sju av tio konsumenter tycker att ägg är ett prisvärt livsmedel.
En nygjord attitydundersökning visar att 86 procent av svenskarna äter ägg flera gånger i veckan och konsumtionen ligger i genomsnitt på 5,3 ägg per vecka. De som tränar regelbundet och personer i åldern 35-44 år äter fler ägg än genomsnittet. Ägg toppar också ”måste ha hemma-listan”, framför till exempel bröd, pasta, mjölk, ris och potatis. En majoritet (56 procent) anser att ägg är ett av de mest näringsrika livsmedel de kan äta och 77 procent anser att ägg är ett prisvärt livsmedel.
”Ägg är verkligen ett superlivsmedel, det innehåller i stort sett alla näringsämnen som vi människor behöver för att växa och må bra. Undersökningen visar också att ägg används till dagens alla måltider, från morgon till kväll”, säger Pernilla Alsén, kommunikatör på branschorganisationen Svenska Ägg.
Undersökningen visar att 32 procent av de svenska konsumenterna i åldern 18-24 år har ökat sin konsumtion av ägg det senaste året.
”Det är mycket glädjande. Vår vision är att svenska konsumenter ska äta minst ett ägg om dagen året runt”, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på Svenska Ägg.
Enligt attitydundersökningen tänker många yngre personer på ägg som ett hälsosamt och proteinrikt livsmedel, medan äldre i högre utsträckning förknippar ägg med matlagningsegenskaper, vardagsmat och lång hållbarhet. Undersökningen visar att nästan hälften, 46 procent, anser att ägg är ett klimatsmart livsmedel. Nio av tio (86%) av dem som medvetet väljer klimatsmart mat tycker att det är ett måste att alltid ha ägg hemma.
”En livscykelanalys från forskningsinstitutet RISE bekräftar det konsumenterna anser i undersökningen, att svenska ägg har ett lågt klimatavtryck och ett högt näringsinnehåll”, berättar Pernilla Alsén.
73 procent av de deltagande i attitydundersökningen anser att ägg är ett säkert livsmedel.
”Det är ett bra kvitto på den svenska äggbranschens kvalitetsjobb. Svenska ägg produceras med spårbarhet, certifiering och kontroller hela vägen från hönan till konsumenten. Den rosa checken på skalet är en garant för detta.”
Fakta i korthet från undersökningen:
- 86% äter ägg flera gånger per vecka.
- 2 av 5 äter ägg till lunch och middag.
- Gott, enkelt, hälsosamt och proteinrikt är det man främst förknippar med ägg.
- 82% anser att ägg är proteinrika.
- 78% anser att ägg är ett prisvärt livsmedel.
- 73% anser att ägg är ett säkert livsmedel.
- 9 av 10 tycker att ägg är enkelt att tillaga och användbart till mycket.
- 8 av 10 köper hellre ägg med symbolen Rosa checken på äggskalet och Från Sverige-märket på förpackningen än andra ägg.
- 46% anser att ägg är ett klimatsmart livsmedel.
- 9 av 10 (86%) av dem som medvetet väljer klimatsmart mat tycker det är ett måste att alltid ha ägg hemma.
Källor: 1) Attityder till ägg, Ipsos, 1 000 webbintervjuer, 2022. 2) Äggets livscykelanalys, RISE 2020.