Fredag den 14 oktober firas Äggets Dag i hela världen

PUBLICERAD: 14 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Fredag den 14 oktober infaller Äggets Dag, som instiftades 1996 av International Egg Commission och firas i hela världen. 86 procent av svenskarna äter ägg flera gånger i veckan och sju av tio konsumenter tycker att ägg är ett prisvärt livsmedel.

En nygjord attitydundersökning visar att 86 procent av svenskarna äter ägg flera gånger i veckan och konsumtionen ligger i genomsnitt på 5,3 ägg per vecka. De som tränar regelbundet och personer i åldern 35-44 år äter fler ägg än genomsnittet. Ägg toppar också ”måste ha hemma-listan”, framför till exempel bröd, pasta, mjölk, ris och potatis. En majoritet (56 procent) anser att ägg är ett av de mest näringsrika livsmedel de kan äta och 77 procent anser att ägg är ett prisvärt livsmedel.

”Ägg är verkligen ett superlivsmedel, det innehåller i stort sett alla näringsämnen som vi människor behöver för att växa och må bra. Undersökningen visar också att ägg används till dagens alla måltider, från morgon till kväll”, säger Pernilla Alsén, kommunikatör på branschorganisationen Svenska Ägg.

Undersökningen visar att 32 procent av de svenska konsumenterna i åldern 18-24 år har ökat sin konsumtion av ägg det senaste året.

”Det är mycket glädjande. Vår vision är att svenska konsumenter ska äta minst ett ägg om dagen året runt”, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på Svenska Ägg.

Enligt attitydundersökningen tänker många yngre personer på ägg som ett hälsosamt och proteinrikt livsmedel, medan äldre i högre utsträckning förknippar ägg med matlagningsegenskaper, vardagsmat och lång hållbarhet. Undersökningen visar att nästan hälften, 46 procent, anser att ägg är ett klimatsmart livsmedel. Nio av tio (86%) av dem som medvetet väljer klimatsmart mat tycker att det är ett måste att alltid ha ägg hemma.

”En livscykelanalys från forskningsinstitutet RISE bekräftar det konsumenterna anser i undersökningen, att svenska ägg har ett lågt klimatavtryck och ett högt näringsinnehåll”, berättar Pernilla Alsén.

73 procent av de deltagande i attitydundersökningen anser att ägg är ett säkert livsmedel.

”Det är ett bra kvitto på den svenska äggbranschens kvalitetsjobb. Svenska ägg produceras med spårbarhet, certifiering och kontroller hela vägen från hönan till konsumenten. Den rosa checken på skalet är en garant för detta.”

Fakta i korthet från undersökningen:

  • 86% äter ägg flera gånger per vecka.
  • 2 av 5 äter ägg till lunch och middag.
  • Gott, enkelt, hälsosamt och proteinrikt är det man främst förknippar med ägg.
  • 82% anser att ägg är proteinrika.
  • 78% anser att ägg är ett prisvärt livsmedel.
  • 73% anser att ägg är ett säkert livsmedel.
  • 9 av 10 tycker att ägg är enkelt att tillaga och användbart till mycket.
  • 8 av 10 köper hellre ägg med symbolen Rosa checken på äggskalet och Från Sverige-märket på förpackningen än andra ägg.
  • 46% anser att ägg är ett klimatsmart livsmedel.
  • 9 av 10 (86%) av dem som medvetet väljer klimatsmart mat tycker det är ett måste att alltid ha ägg hemma.

Källor: 1) Attityder till ägg, Ipsos, 1 000 webbintervjuer, 2022. 2) Äggets livscykelanalys, RISE 2020.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Restauranger ska kunna informera om köttets ursprung

Den 1 mars 2025 blir det obligatoriskt för restauranger och andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för det kött som serveras.
ursprung

Gordon Circular ska utvecklas för offentlig sektor

Gordon har tillsammans med projektpartners beviljats 2 miljoner från Vinnova för att utveckla en cirkulär förpackningslösning för hemleveranser av livsmedel inom offentlig sektor.
gordon

DUG Foodtech får patent för sitt veganska köttalternativ

Svenska patent- och registreringsverket avser att godkänna DUG Foodtech AB:s patentansökan "Meat analogue".
tornberg

Skånemejerier signerar Klimatkontrakt Malmö

Skånemejerier har skrivit ett klimatkontrakt med Malmö stad som ska driva på den gröna omställningen och bidra till ett klimatneutralt Malmö år 2030.
DSC06052