Food & Friends trendspaning 2023: Dags för omstart

PUBLICERAD: 11 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Den mexikanska grytan Birria och nudlar är ett exempel på ”The Crisis Foodplate”. Foto: Food & Friends

Årets trendspaning från Food & Friends handlar framför allt om hur mat, dryck och måltider kommer att påverkas under en lågkonjunktur och tar upp frågor som: Hur kommer vi att äta och handla? Hur kommer restaurangerna att hantera situationen? Kommer vi att stänga in oss hemma, eller får vi roa oss och i så fall hur?

När Food & Friends presenterar sin årliga trendspaning för 19:e året i rad är temat: ”Dags för omstart”. Genom historien är det just vid kriser som vi har tänkt nytt och tagit ut nya riktningar. När vi kommer ut på andra sidan pandemin möter vi en värld med krympande ekonomi, politisk oro, miljö- och klimatkriser samt brist på arbetskraft – och då fungerar inte det beprövade.

Här kommer ett urval av trenderna för 2023:

The crises foodplate
Kriser påverkar hur vi äter och det blir självklart ett helt annat fokus på pris än tidigare. Det lokala, hälsosamma och ekologiska är bland det första som byts ut på inköpslistorna. Frukt och grönt kommer att minska. Även hållbarhet kommer att bli nedprioriterat då konsumenterna har fokus på annat. Under pandemin berättar krögare att matallergierna minskade, vilket är ett tecken på att vi bara klarar att ha fokus på en sak i taget. 2023 kommer vi till stor del att äta maträtter som vi känner igen, kända och prisvärda rätter som pasta, pizza och hamburgare kommer att klara sig bra.

We meat again
Oroligheter i världen får oss att vända bakåt i utvecklingen, till exempel vad gäller kött. Förra året plockade McDonalds i USA bort de vegetariska burgarna från menyn, eftersom de inte säljer. Sedan 2016 har svenskarnas köttkonsumtion minskat med 3-4 procent årligen, men 2022 ökade den igen med 2,1 procent. Mest ökade kyckling som växte lika mycket som alla andra köttslag tillsammans.

Sweet comfort
Utöver att köttkonsumtionen ökar igen innebär kriser alltid att vi äter mer godis, kakor och glass, vilket tydligt skett under corona-åren. Under 2021 satte svenskarna nytt rekord i glasskonsumtion med 8,1 liter per person. Sötma fortsätter att dyka upp i maträtter och nya smakord är Swicy (Sweet + Spicy) samt Swalty (Sweet + Salty). Till och med öl blir sötare med trender som Pastry Beer.

Caféifcation
Restaurangerna möter en dubbel utmaning av vikande efterfrågan kombinerat med ökade kostnader, men trots mindre pengar att röra sig med kommer människor att fortsätta vilja ses ute. Detta behöver restaurangerna möta med nya koncept, som ”Cafefering”, det vill säga en plats som fortfarande tillfredsställer behovet av att ses men också passar konsumentens plånbok. Även barsidan rör sig mot mer informell stämning,

Hela trendspaningen kan laddas ner här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Restauranger ska kunna informera om köttets ursprung

Den 1 mars 2025 blir det obligatoriskt för restauranger och andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för det kött som serveras.
ursprung

Gordon Circular ska utvecklas för offentlig sektor

Gordon har tillsammans med projektpartners beviljats 2 miljoner från Vinnova för att utveckla en cirkulär förpackningslösning för hemleveranser av livsmedel inom offentlig sektor.
gordon

DUG Foodtech får patent för sitt veganska köttalternativ

Svenska patent- och registreringsverket avser att godkänna DUG Foodtech AB:s patentansökan "Meat analogue".
tornberg

Skånemejerier signerar Klimatkontrakt Malmö

Skånemejerier har skrivit ett klimatkontrakt med Malmö stad som ska driva på den gröna omställningen och bidra till ett klimatneutralt Malmö år 2030.
DSC06052