Årets trendspaning från Food & Friends handlar framför allt om hur mat, dryck och måltider kommer att påverkas under en lågkonjunktur och tar upp frågor som: Hur kommer vi att äta och handla? Hur kommer restaurangerna att hantera situationen? Kommer vi att stänga in oss hemma, eller får vi roa oss och i så fall hur?
När Food & Friends presenterar sin årliga trendspaning för 19:e året i rad är temat: ”Dags för omstart”. Genom historien är det just vid kriser som vi har tänkt nytt och tagit ut nya riktningar. När vi kommer ut på andra sidan pandemin möter vi en värld med krympande ekonomi, politisk oro, miljö- och klimatkriser samt brist på arbetskraft – och då fungerar inte det beprövade.
Här kommer ett urval av trenderna för 2023:
The crises foodplate
Kriser påverkar hur vi äter och det blir självklart ett helt annat fokus på pris än tidigare. Det lokala, hälsosamma och ekologiska är bland det första som byts ut på inköpslistorna. Frukt och grönt kommer att minska. Även hållbarhet kommer att bli nedprioriterat då konsumenterna har fokus på annat. Under pandemin berättar krögare att matallergierna minskade, vilket är ett tecken på att vi bara klarar att ha fokus på en sak i taget. 2023 kommer vi till stor del att äta maträtter som vi känner igen, kända och prisvärda rätter som pasta, pizza och hamburgare kommer att klara sig bra.
We meat again
Oroligheter i världen får oss att vända bakåt i utvecklingen, till exempel vad gäller kött. Förra året plockade McDonalds i USA bort de vegetariska burgarna från menyn, eftersom de inte säljer. Sedan 2016 har svenskarnas köttkonsumtion minskat med 3-4 procent årligen, men 2022 ökade den igen med 2,1 procent. Mest ökade kyckling som växte lika mycket som alla andra köttslag tillsammans.
Sweet comfort
Utöver att köttkonsumtionen ökar igen innebär kriser alltid att vi äter mer godis, kakor och glass, vilket tydligt skett under corona-åren. Under 2021 satte svenskarna nytt rekord i glasskonsumtion med 8,1 liter per person. Sötma fortsätter att dyka upp i maträtter och nya smakord är Swicy (Sweet + Spicy) samt Swalty (Sweet + Salty). Till och med öl blir sötare med trender som Pastry Beer.
Caféifcation
Restaurangerna möter en dubbel utmaning av vikande efterfrågan kombinerat med ökade kostnader, men trots mindre pengar att röra sig med kommer människor att fortsätta vilja ses ute. Detta behöver restaurangerna möta med nya koncept, som ”Cafefering”, det vill säga en plats som fortfarande tillfredsställer behovet av att ses men också passar konsumentens plånbok. Även barsidan rör sig mot mer informell stämning,
Hela trendspaningen kan laddas ner här