Matspar.se, som hjälper konsumenter att hitta den billigaste matkassen på nätet, lanserar Concept Store. Det innebär att varumärken kan skapa skräddarsydda e-handelssidor på Matspar.se, där konsumenter kan köpa produkterna och ta del av inspiration.
Med Concept Store kan varumärken bygga egna e-handelssidor på Matspar.se, där de lyfter fram produkter, visar recept och inspirerar.
”Det finns ett behov hos varumärken att ha en plats som ger känslan av den egna hemsidan och en e-handelsfunktion där de kan sälja, få konsumentinsikter och bygga varumärke. Det kan vi som oberoende plattform tillhandahålla. Vi vet också att återköp är enormt viktigt för branschen. Concept Store ökar chansen för varumärken att hamna i kundvagnen. Väl där ligger de sedan som default och kunden måste aktivt välja bort produkten så återköpsfaktorn ökar kraftigt”, säger Kaveh Sabeghi, marknadschef och medgrundare på Matspar.
Undersökningar och egna data från Matspar.se visar att om en produkt en gång hamnar i kundvagnen ökar chansen för återköp dramatiskt. Orkla Foods, som har varit med och format konceptet genom att ha testat Concept Store i tidigt skede, har med stor framgång använt det med varumärken, som Felix, Anamma, Pauluns och Fun Light.
”För oss har Concept Store varit väldigt framgångsrikt och gett oss möjlighet att skapa butik för våra varumärken som annars inte driver en egen e-handel. Tänker vi mer långsiktigt genom detta samarbete kan vi redan nu, i större utsträckning, påverka vår försäljning, öka andelen återköp, testa vad konsumenterna gillar och dessutom få värdefulla data som vi inte haft tillgång till förut – något som för oss betyder att vi lär oss mer om våra konsumenter och deras behov och kan utveckla ännu bättre erbjudanden, inspiration och produkter”, säger Sarah Drangel, Head of Digital Demand på Orkla Foods.