Arla donerar mejeriprodukter till Matmissionen

PUBLICERAD: 6 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Matmissionens Alireza Najafi med den första donationen från Arla: Fyra rullpallar med mjölk, en rullpall med fil och två pallar med Puckoburkar, totalt cirka två ton varor. Foto: Matmissionen

Arla och Matmissionen påbörjade ett samarbete för knappt fem år sedan, som aldrig kom igång ordentligt. Sedan några år tillbaka har istället Matmissionen fått produkter via Arlas expressbutik i Årsta partihallar. Ett nytt upplägg med mejeriet i Kallhäll innebär att donationerna sker mer organiserat och i större volymer.

Varje onsdag vid 10-tiden hämtar en av Matmissionens lastbilar mejerivaror som närmar sig bäst före-datum eller har mindre förpackningsskador på Arlas mejeri i Kallhäll. Dagen innan inventerar mejeriet vilka produkter som kan doneras och knappar sedan in en gratisorder i it-systemet, så att allt kan spåras.

Inledningsvis kommer Matmissionen att hämta varor en gång i veckan.

”Vi är verkligen glada över att kunna stötta våra målgrupper med hjälp av överskottsdonationerna från Arla. Dessa produkter gör stor skillnad för människor som lever på marginalen och vi ser fram emot att fortsätta utveckla samarbetet för att kunna rädda ännu mer mat tillsammans”, säger Simon Stegrud, partneransvarig och enhetschef på Matmissionens centrallager.

Diskussionerna om ett nytt samarbete mellan Arla och Matmission påbörjades redan i vintras, men att ge bort mejerivaror visade sig vara svårare än vad man kanske kunde tro.

”Vi stötte på patrull i våra it-system, som inte tillät oss att skänka bort varor, men nu har vi löst ut de knutarna. Tillsammans med Matmissionen kan vi nu fokusera på att förmedla bra mejerivaror, som Arla av olika skäl inte kan sälja, till människor som har svårt att få pengarna att räcka till”, berättar Jörgen Thunholm, chef på Arlas mejeri i Kallhäll.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1