Världens första färdigrätter med cashewäpple från Garant

PUBLICERAD: 30 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Hösten 2021 lanserade Axfood det växtbaserade köttalternativet Cashewmeetly, som görs av cashewäpple, en restprodukt från skörden av cashewnötter som annars kasseras. Nu blir Axfood och Garant först i världen med att lansera frysta färdigrätter av den köttliknande cashewfrukten.

Indian Dahl och Spicy Korean är två vegetariska bowls, som förutom cashewäpple innehåller fullkornsris och över 50 procent grönsaker.

”Båda bowlsen har spännande smaksättningar och mycket smak, vilket kompletterar det tillagade cashewäpplets sötsyrliga karaktär. I våra bowls får cashewäpplet en köttliknande konsistens med bra tuggmotstånd. Rätterna är väldigt olika i sina smakprofiler. Indian Dahl är kryddig och värmande god, vilket gör den perfekt när det är kyligare ute och man vill äta något värmande. Spicy Korean är en lättare bowl med fräschör från klassiska koreanska smaker och ingredienser såsom gochujang och shiitake, säger Ellinor Puerto på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.

Cashewmeetly består av 100 procent naturligt förädlat cashewäpple, en så kallad falsk frukt, som ser ut som en blandning mellan en paprika och ett äpple. Under cashewäpplet växer den äkta frukten, det vill säga cashewnöten. När den skördas har hittills resten av frukten lämnats att ruttna.

Bakom Cashewmeetly står den sociala entreprenören Linnéa Falkinger, som ville skapa nya arbetstillfällen till annars arbetslösa kvinnor i Senegal, minska matsvinnet och erbjuda ett nytt hållbart växtbaserat livsmedel. Via livsmedelsinkubatorn Krinova Science Park i Kristianstad fick Linnéa Falkinger kontakt med Axfood och ett samarbete inleddes, som nu har utökats.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2