Mackmyra Svensk Whisky AB har tecknat ett distributionsavtal med en ny partner i USA som ett led i internationalisering och ökat fokus på lönsam tillväxt.
Efter två års pandemirestriktioner återupptar Mackmyra implementeringen av sin tillväxtstrategi där internationalisering är en bärande del. Det svenska whiskyföretaget har nu tecknat ett distributionsavtal med Los Angeles-baserade Amroth LLC.
”Genom fokus på ett digitalt och datadrivet förhållningssätt, koldioxidneutral distribution och en konkurrenskraftig ”three-tier”-process så har Amroth ett unikt erbjudande som matchar Mackmyras behov och krav”, skriver Mackmyra i ett pressmeddelande.
Det amerikanska three tier-systemet innebär att en enskild aktör inte samtidigt får vara verksam på mer än en av de tre nivåerna producent/importör, distributör eller återförsäljare. Systemet kan dock variera från delstat till delstat.
”För Mackmyra är intåget i USA ett viktigt steg på vår internationaliseringsresa. Det är en komplex marknad med olika regelverk i olika delstater men med betydande potential som vi tillsammans med en modern partner som Amroth ser fram emot att utveckla”, säger Johan Larsson, VD för Mackmyra Svensk Whisky AB.
Enligt Karl Peterson, Amroth LLC:s VD och grundare, har whiskyentusiaster och återförsäljare i USA redan visat ett stort intresse för Mackmyras produkter.