SPAR ingår partnerskap med Whywaste för minskat matsvinn

PUBLICERAD: 20 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


SPAR har tillkännagett ett globalt partnerskap med det svenska food tech-företaget Whywaste. Det innebär att SPAR-butiker globalt kommer att kunna använda Whywastes digitala lösningar i sin dagliga verksamhet för att minska matsvinnet.

SPAR är ett av de mest kända varumärkena inom den globala dagligvaruhandeln, med mer än 13 600 butiker i 48 länder.

Whywaste utvecklar flera olika lösningar som tar itu med svinnrelaterade utmaningar som uppkommer i matbutiker. En del är en digital app för datumkontroll som identifierar och håller reda på produkter som riskerar att passera sitt sista säljdatum. Att identifiera dessa produkter i ett tidigt skede ger handlare fler chanser att vidta åtgärder för att säkerställa att varor säljs istället för att svinnas. Resultat från de SPAR-butiker som redan använder Whywastes lösningar visar att de har kunnat minska sitt matsvinn med upp till 40 procent.

”Vi är verkligen stolta över det nya partnerskapet med SPAR International. Jag tror att SPAR:s filosofi ”Better Together” är otroligt relevant i kampen mot matsvinn och jag tror att SPAR och Whywaste tillsammans kan ha en riktig inverkan på att minska svinnet. Det är sånt här som behövs från ledarna i branschen, att de ska vara förebilder och leda i rätt riktning”, säger Whywastes medgrundare och VD, Kristoffer Hagstedt.

Tom Rose, Head of International Operations på SPAR International, kommenterar partnerskapet med Whywaste:

”På SPAR International letar vi alltid efter nya och innovativa sätt att möta våra kunders behov, vilket är anledningen till vårt partnerskap med Whywaste. De erbjuder en komplett digital lösning för matsvinn i detaljhandeln och passar oss perfekt. Teknik för att stödja den gröna agendan håller på att bli en permanent del av detaljhandeln och SPAR International står helhjärtat bakom denna trend.”

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.