SPAR har tillkännagett ett globalt partnerskap med det svenska food tech-företaget Whywaste. Det innebär att SPAR-butiker globalt kommer att kunna använda Whywastes digitala lösningar i sin dagliga verksamhet för att minska matsvinnet.
SPAR är ett av de mest kända varumärkena inom den globala dagligvaruhandeln, med mer än 13 600 butiker i 48 länder.
Whywaste utvecklar flera olika lösningar som tar itu med svinnrelaterade utmaningar som uppkommer i matbutiker. En del är en digital app för datumkontroll som identifierar och håller reda på produkter som riskerar att passera sitt sista säljdatum. Att identifiera dessa produkter i ett tidigt skede ger handlare fler chanser att vidta åtgärder för att säkerställa att varor säljs istället för att svinnas. Resultat från de SPAR-butiker som redan använder Whywastes lösningar visar att de har kunnat minska sitt matsvinn med upp till 40 procent.
”Vi är verkligen stolta över det nya partnerskapet med SPAR International. Jag tror att SPAR:s filosofi ”Better Together” är otroligt relevant i kampen mot matsvinn och jag tror att SPAR och Whywaste tillsammans kan ha en riktig inverkan på att minska svinnet. Det är sånt här som behövs från ledarna i branschen, att de ska vara förebilder och leda i rätt riktning”, säger Whywastes medgrundare och VD, Kristoffer Hagstedt.
Tom Rose, Head of International Operations på SPAR International, kommenterar partnerskapet med Whywaste:
”På SPAR International letar vi alltid efter nya och innovativa sätt att möta våra kunders behov, vilket är anledningen till vårt partnerskap med Whywaste. De erbjuder en komplett digital lösning för matsvinn i detaljhandeln och passar oss perfekt. Teknik för att stödja den gröna agendan håller på att bli en permanent del av detaljhandeln och SPAR International står helhjärtat bakom denna trend.”