SPAR ingår partnerskap med Whywaste för minskat matsvinn

PUBLICERAD: 20 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


SPAR har tillkännagett ett globalt partnerskap med det svenska food tech-företaget Whywaste. Det innebär att SPAR-butiker globalt kommer att kunna använda Whywastes digitala lösningar i sin dagliga verksamhet för att minska matsvinnet.

SPAR är ett av de mest kända varumärkena inom den globala dagligvaruhandeln, med mer än 13 600 butiker i 48 länder.

Whywaste utvecklar flera olika lösningar som tar itu med svinnrelaterade utmaningar som uppkommer i matbutiker. En del är en digital app för datumkontroll som identifierar och håller reda på produkter som riskerar att passera sitt sista säljdatum. Att identifiera dessa produkter i ett tidigt skede ger handlare fler chanser att vidta åtgärder för att säkerställa att varor säljs istället för att svinnas. Resultat från de SPAR-butiker som redan använder Whywastes lösningar visar att de har kunnat minska sitt matsvinn med upp till 40 procent.

”Vi är verkligen stolta över det nya partnerskapet med SPAR International. Jag tror att SPAR:s filosofi ”Better Together” är otroligt relevant i kampen mot matsvinn och jag tror att SPAR och Whywaste tillsammans kan ha en riktig inverkan på att minska svinnet. Det är sånt här som behövs från ledarna i branschen, att de ska vara förebilder och leda i rätt riktning”, säger Whywastes medgrundare och VD, Kristoffer Hagstedt.

Tom Rose, Head of International Operations på SPAR International, kommenterar partnerskapet med Whywaste:

”På SPAR International letar vi alltid efter nya och innovativa sätt att möta våra kunders behov, vilket är anledningen till vårt partnerskap med Whywaste. De erbjuder en komplett digital lösning för matsvinn i detaljhandeln och passar oss perfekt. Teknik för att stödja den gröna agendan håller på att bli en permanent del av detaljhandeln och SPAR International står helhjärtat bakom denna trend.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland