Agtira vill ta vara på överskottsvärme från datacenter

PUBLICERAD: 19 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Food tech-företaget Agtira har tecknat en avsiktsförklaring med företaget HIVE Blockchains svenska bolag Bikupa Datacenter, som driver ett datacenter i Boden. Tanken är att Agtira ska använda överskottsvärme från datahallen till en kommande växthusetablering i Boden.

Företaget Hive Blockchain Technologies har valt att etablera sina anläggningar i områden med tillgång till grön och förnybar energi. Där har man dessutom implementerat olika lösningar för att ta tillvara energiöverskott.

Det är av den anledningen som Agtira har tecknat en avsiktsförklaring, ett LOI (Letter of Inten), med Hive inför en etablering i Boden. Hive äger nämligen Bikupa Datacenter, som där förvaltar driften av en stor dataanläggning.

”Vi har tecknat avsiktsförklaringen för att tillsammans jobba för en grönare industri, där värmeresurser från datahallen, som i dagsläget bara släpps ut, nu kan tas tillvara och vi får ytterligare en dimension i våra kretsloppsodlingar. Det kan även komma ha betydande positiv påverkan på lönsamheten”, förklarar Pontus Lamberg, Chief Operating Officer på Agtira.

”Det är ett positivt tecken att internationella aktörer får upp ögonen för Agtira, jag ser det som en kvalitetsstämpel. Det här kan bli en unik kombination av företag som tillsammans gör något gott för miljön och invånarna i regionen.”

Om förhandlingarna med Bikupa Datacenter leder till ett bindande avtal planerar Agtira att etablera ett större växthus i anslutning till datahallen, där man året om kan odla gurka, tomater – och på sikt kanske även lax.

”Under drygt ett år har vi varit i samtal med Bodens Utveckling om att hitta en bra samarbetspartner för att kunna ta tillvara den värme som vårt datacenter genererar. Nu är vi mycket nöjda med att ha skrivit på en avsiktsförklaring med Agtira, som vi ser som en seriös partner för ett sådant viktigt projekt som att kunna odla och sälja grönsaker året runt i norra Sverige”, säger Johanna Thörnblad, VD på Bikupa Datacenter.

Agtira har även tecknat en avsiktsförklaring, LOI, med en rikstäckande norsk grossist om samarbete på den norska grönsaksmarknaden.

”Marknaden för frukt och grönt i Norge regleras med importförbud en stor del av året, vilket givetvis gör Agtiras teknologier extra intressanta, eftersom de innebär att det växer året runt och det går att skörda fortlöpande, oavsett om det är januari eller augusti”, säger Pontus Lamberg.

Han betonar att Agtiras avsikt inte är att börja marknadsföra och sälja grönsaker i Norge.

”Nej, vi fortsätter att fokusera på det vi är bäst på, att utveckla teknologi och system för akvaponi och odling.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland